نحوه محاسبه شیب رمپ
آخرین بروزرسانی: 7 شهریور 1403
دسترسی سریع به عناوین
- مقدمه
- 1. رمپ چیست؟
- 2. اصطلاح رمپ پارکینگ چیست؟
- 3. روش اجرای رمپ پارکینگ
- 4. نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ
- 5. طراحی رمپ پارکینگ
- 6. انواع رمپ پارکینگ
- 7. جدول شیب استاندارد رمپ پارکینگ
- 8. حداکثر شیب رمپ پارکینگ
- 9. چطور درصد شیب رمپ پارکینگ را محاسبه کنیم؟
- 10. فرمول محاسبه طول رمپ پارکینگ
- 11. نحوه محاسبه طول رمپ
- 12. شیب رمپ پارکینگ – سواره
- 13. ارتفاع و عرض رمپ پارکینگ
- 14. شیب رمپ معلولین
- 15. فرمول محاسبه شیب رمپ
- 16. شیب رمپ پارکینگ برای افراد پیاده
- 17. محاسبه طول سر گیر رمپ در آزمون نظاممهندسی
- جمعبندی ونتیجهگیری
مقدمه
شیب رمپ پارکینگ از مهمترین ضروریات طراحی معماری میباشد و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند؛ زیرا از مهمترین عوامل در مجتمعهای مسکونی و تجاری میباشد. ایمن ترافیک کالا باتوجهبه اهمیت این موضوع مقالهای را در مورد استاندارد رمپ پارکینگ تهیه نموده است.
بسیار زیادی در جهت تجهیز کردن پارکینگها و امن تر کردن آنها استفاده شود.
در ادامه این متن به بررسی استاندارد شیب رمپ پارکینگ میپردازیم. و اطلاعات بیشتری را در این باره را ارائه میدهیم. رمپ پارکینگ از مهمترین ضروریات طراحی معماری میباشد. و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند زیرا. از مهمترین عوامل در مجتمعهای مسکونی و تجاری میباشد.
1. رمپ چیست؟
ممکن برای شما هم این سؤال پیشآمده باشد که رمپ چیست؛ در واقع رمپ را میتوان همان شیبراهه هم گفت که از آن برای متصلکردن دو محیط غیرهمسطح استفاده میشود. برای جلوگیری از سرخوردن ماشین در سطح رمپ در مسیر رمپها میتوان از بریدگیهای آجدار و تقریباً دوسانتی متری استفاده کرد.
از دلایل دیگری که از این بریدگیها استفاده میشود. این است که اصطکاک را افزایش دهند در آب را هم هدایت کنند. قسمتی از شیارهایی که برای رمپ پارکینگها در نظر گرفته میشود. در حیاط کار گذاشته میشود و از ایجاد حوضچه و.جمع شدن زبالهها و آب در ابتدای پارکینگها جلوگیری میکند.
شیب رمپ بر طبق نیاز جامعه به طور پیشرفتهتری برای گروههای مختلف افراد در جامعه طراحی و ساخته میشود که در قانون جدید پارکینگ موارد استفاده از آن نیز اشاره شده است.
2. اصطلاح رمپ پارکینگ چیست؟
رمپ پارکینگ به سطح شیبداری گفته میشود که دو سطح غیرمسطح یک پارکینگ را به هم وصل میکند؛ و بهوسیلهٔ آن خودروها میتوانند در چندطبقه از پارکینگ تردد کنند. اصلاح رمپ پارکینگ یکی از اساسیترین خدماتی است که توسط کارشناسان کاربلد به صاحبان پارکینگها ارائه داده میشود. این خدمات مهم عبارتاند از ترمز رمپ که باعث میشود خودرو قابلکنترل باشد و مانع از لیزخوردن آن گردد.
دومین مورد از اصلاح رمپ پارکینگ، هنگامی صورت می گیرد که قسمت زیرین خودرو به زمین برخورد کند. در این صورت بدون آسیب رساندن بهظاهر پارکینگ، با بهوجودآوردن اختلاف سطح در محل برخورد، مشکل را حل خواهند کرد.اصلاح شیب رمپ پارکینگ برای هدایت بهتر خودروها به طبقات دیگر انجام میشود.
این شیب محلی برای پارککردن خودرو نمیباشد و باید طبق شیب مجاز رمپ پارکینگ ساخته شود. شیب رمپ پارکینگ مسکونی باید بهگونهای طراحی شود که مورداستفاده برای همهٔ افراد باشد. البته این نکته نیز قابلذکر است که فضای پارکینگ نیز در مقدار شیب بسیار تأثیرگذار میباشد.
3. روش اجرای رمپ پارکینگ
در هنگام اجرای رمپ پارکینگ باید استاندارد شیب رمپ پارکینگ رعایت شود و مورد تأیید شهرداری قرار گیرد؛ زیرا اگر رمپ پارکینگ طبق استاندارد طراحی و اجرا نشده باشند ممکن است موجب لیزخوردن خودرو شود و آسیبهایی را به آن وارد نماید.
اجرای رمپ باید طوری انجام گیرد که از بیشترین فضا برای آن استفاده گردد تا در هنگام استفاده مشکلی را برای افراد و خودروها به وجود نیاورد.
در پیچ رمپ پارکینگها برای جلوگیر از خطرات احتمالی و تصادف از تابلوهای ترافیکی، انواع تجهیزات روشنایی و نورپردازی از همه بیشتر آینه محدب ترافیکی به جهت دید بهتر رانندگان استفاده میشود. کمبود هرکدام از این موارد موجب پایین آمدن استاندارد و امنیت پارکینگ میگردد.
4. نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ
شیب رمپ پارکینگ اصلیترین عامل تشکیلدهنده آن است. شیب استاندارد رمپ پارکینگ و شیب پارکینگ توسط مهندسان محاسبه و اجرا میشود و یکی از ضوابط پارکینگ تجاری است. اما بهطورکلی از فرمول تقسیم ارتفاع بر طول میتوان شیب رمپ را به دست آورد. از عوامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت طول رمپ پارکینگ است، طول رمپ پارکینگها باید از استانداردهایی مانند شیب مجاز رمپ پارکینگ، محل پارکینگ و دیگر عوامل مطابقت داشته باشد.
برای محاسبه طول رمپ پارکینگ میتوان از فرمولهای گوناگونی استفاده کرد؛ ولی مهمترین و معمولترین فرمول را میتوان باتوجهبه شیب به دست آورد بهگونهای که شیب رمپ را در ارتفاع آن ضرب کرد تا طول رمپ پارکینگ به دست بیاید.
5. طراحی رمپ پارکینگ
رمپ پارکینگ چیست؟ در هنگام احداث ساختمانها رعایت شیب استاندارد رمپ پارکینگ امری ضروری است که در پی این ضرورت، پارکینگها از جمله فضاهایی هستند که نیاز به رعایت اصول ساختوساز دارند. از این اصول میتوان اشارهای به طراحی رمپ پارکینگ نمود.
6. انواع رمپ پارکینگ
از سه نوع رمپ در پارکینگها میتوان استفاده نمود:
- رمپ آدمرو:جهت عبور انسانها در محلهایی با ارتفاع کم مثلاً در ادارهجات، بانکها و یا شیرینی سراها و … استفاده میشود.
- رمپ ماشینرو:این نوع رمپ پارکینگ برای دسترسی خودرو ها به سطوحی که ارتفاع متفاوتی به هم دارند استفاده میشود.
- رمپ معلولین:رمپ معلولین برای عبور و یا استفاده معلولین از مکانهای عمومی و یا پارکینگها ضروری است.
- رمپ پله
7. جدول شیب استاندارد رمپ پارکینگ
همانطور که مطالعه کردید ما انواع مختلفی از رمپ پارکینگ داریم که هر کدام از آنها قوانین و شرایط خاص خودشان را دارند. ما در این قسمت از سایت ایمن ترافیک، جدولی را تهیه کردیم که با استفاده از آن میتوانید شیب استاندار رمپ پارکینگ را بر اساس نوع رمپ پارکینگ به دست آورید.
نوع رمپ | شیب استاندارد رمپ |
رمپ آدمرو | حداکثر 12.5% |
رمپ ماشینرو | 15% |
رمپ معلولین | 8% |
رمپ پله | 12% |
8. حداکثر شیب رمپ پارکینگ
برای محاسبه ابعاد رمپ پارکینگ، حداکثر شیب رمپ پارکینگ در جاهایی که خودرو پارک میشود 6 تا 7 درصد و در مکان هایی که خود رو پارک نمی شود و صرفا برای انتقال خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس استاندارد ها 12 الی 13 درصد است؛ البته حداکثر شیب رمپ معلولین متفاوت است.
1.8. طراحی رمپ پارکینگ مسکونی
در طراحی رمپ پارکینگ مسکونی باید استانداردهای بینالمللی و ضوابط طراحی رمپ پارکینگ را بر مبنای طول، عرض و حداکثر شیب مجاز رمپ رعایت نمود که رعایتنکردن ابعاد رمپ پارکینگ مناسب ممکن است با خطراتی همراه گردد.
2.8. شیب رمپ ماشینرو
برای محاسبه درصد شیب رمپ طبق ضوابط طراحی رمپ پارکینگ میتوان از فرمول زیر استفاده کرد:
نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ بدین صورت است که با داشتن ارتفاع و طول رمپ پارکینگ میتوان درصد شیب آن را تخمین زد. شیب پارکینگ نمیتواند زیاد در نظر گرفته شود. در طراحی شیب رمپ ماشینرو به این نکته توجه کنید که اگر خطر سر خوردن ماشین ها وجود دارد، از سرعت گیر پلاستیکی استفاده کنید تا هرچه بهتر ایمنی خودرو ها و سرنشینان آن هارا حفظ کنید.
9. چطور درصد شیب رمپ پارکینگ را محاسبه کنیم؟
در طراحی رمپ پارکینگ، محاسبه درصد دقیق شیب رمپ یکی از اقدامات اولیه و مهم است. منظور از درصد شیب رمپ عبارت است از مقدار تغییر ارتفاع پارکینگ بر اساس سانتیمتر بهازای مقدار معینی از طول رمپ پارکینگ.
با استفاده از فرمول و تصویر زیر شما میتوانید در صورت داشتن هر یک از مقادیر لازم برای محاسبه درصد شیب رمپ پارکینگ، سایر مقدارها را به دست آورید.
10. فرمول محاسبه طول رمپ پارکینگ
برای محاسبه طول رمپ پارکینگ میتوان از فرمول زیر استفاده نمود:
ارتفاع (Rise) × شیب زمین (Gradient)= طول رمپ (Run).
11. نحوه محاسبه طول رمپ
فرمول بالا برای بهدستآوردن طول رمپ پارکینگ به کار گرفته میشود. فرمول محاسبه طول رمپ ارتباط بین طول و شیب رمپ پارکینگ را بهخوبی مشخص میکند. بر اساس نحوه محاسبه رمپ میتوان میزان درصد شیب رمپ را تعیین نمود.
فرمول طول رمپ نشان می دهد که هر چه طول کمتر باشد، شیب رمپ بیشتر می گردد و بیشتر بودن این شیب از شیب استاندارد رمپ ممکن است که سبب مشکلاتی برای استفاده کنندگان گردد زیرا شیب زیادتر از شیب مجاز رمپ پارکینگ سبب سر خوردن افراد و یا وسائل نقلیه می گردد و برخلاف ضوابط رمپ پارکینگ است.
12. شیب رمپ پارکینگ – سواره
شیب استاندارد رمپ سواره پارکینگ با فرمولی. متفاوت از شیب رمپ پارکینگ عادی به دست میآید. شیب این نوع از پارکینگها باید اندازهای مناسب داشته باشد. بهعنوانمثال اگر شیب این پارکینگها از ۱۵ درصد بیشتر باشد. شیب آن تند است و خطر سرخوردن ماشین و عدم کنترل ماشین به وجود میآید.
بنابراین شیب ۱۵ درجه شیب مجاز رمپ پارکینگ است. برای ساختمانهای بیش از ۲۴ واحد حداکثر شیب رمپ پارکینگ ۱۵ درصد است و برای ساختمانهای کمتر از ۲۴ واحد تا ۱۷ درصد برای شیب رمپ پارکینگ مجاز است. لازم به ذکر است که برای ساختمانهای مسکونی که بیش از ۱۴ واحد دارد. رعایت استاندارد رمپ پارکینگ و وجود پارکینگ ضرورت دارد و حتماً باید استفاده شود.
1.12. درصد مناسب شیب رمپ پارکینگ چقدر است؟
مهمترین نکته در محاسبه شیب رمپ پارکینگ مسکونی در. نظر گرفتن شیب در یک متر ابتدا و یک متر انتهایی است که اندازه شیب آن باید بهاندازه ۱۰ درصد و یا کمتر از آن باشد. بیدلیل اینکه رانندگان بتوانند راحتتر خودرو خود را کنترل کنند و راحتتر از شیب رمپ پارکینگ بالا بروند و یا پایین بیایند.
13. ارتفاع و عرض رمپ پارکینگ
طبق ضوابط رمپ پارکینگ، حداقل ارتفاعی که برای مسیر رمپ در نظر گرفته میشود. ۱۸۰ متر است و مطابق با استاندارد عرض رمپ پارکینگ دوطرفه باید بهاندازه ۵.۵۰ متر باشد و همچنین عرض رمپهای یکطرفه که تنها یک خودرو میتواند از آن عبور کند. باید حداقل عرض رمپ پارکینگ بهاندازه ۳.۵۰ متر باشد.
حداقل ارتفاعی که برای مسیر رمپ در نظر گرفته میشود.180 متر است و به طور معمول عرض رمپ دوطرفه باید. بهاندازه 5. 0 متر باشد و همچنین عرض رمپهای یکطرفه. که تنها یک خودرو میتواند از آن عبور کند. باید حداقل بهاندازه 3. 0 متر باشد. شیب رمپ پارکینگ هایی که برای افراد معلول در نظر گرفته شده است. با شیب رمپ پارکینگ های معمولی متفاوت است. درصد شیب رمپ معلولین به طور معمول 8 درصد در نظر گرفته میشود. ولی به شکل استاندارد شیب رمپ این نوع از پارکینگها نباید از 5 درصد تجاوز کند.
به دلیل اینکه کنترل کردن خودرو در این شیب ها همانطور که در تصاویر رمپها مشخص است، سخت خواهد بود. اگر شیب رمپ افراد معلول را 8 درصد در نظر گرفته. و طول آن را 9 متر، به ازای هر 9 متر طول رمپ باید یک فضا. به شکل پاگرد تعبیه شود که عمق حداقل 1. 0 متر را داشته باشد.
14. شیب رمپ معلولین
رمپ معلولین عبارت است از سطوح شیبداری که بهمنظور دسترسی آسانتر افراد ناتوان جسمی به قسمتهای مختلف ساختمان احداث میگردد و به بیانی دیگر با استفاده از این سطح شیبدار، دو اختلاف سطح به یکدیگر وصل میشوند. بدون درنظرگرفتن رمپ معلول ارتباط بین بخشهای مختلف یک ساختمان به جهت هدایت نمودن این افراد مشکل و یا حتی غیرممکن خواهد بود.
1.14. محاسبه شیب رمپ معلولین
برای محاسبه شیب رمپ معلولین بایستی ارتفاع و طول افقی محل را در نظر گرفت. حداکثر شیب رمپ که برای افراد معلول در نظر گرفته میشود با حداکثر شیب مجاز رمپ افراد سالم متفاوت است. استاندارد شیب رمپ نباید بهگونهای باشد که در کاربرد مشکلساز گردد.
15. فرمول محاسبه شیب رمپ
محاسبه شیب رمپ پارکینگ انواع رمپ پارکینگ طبقاتی از رابطه بین ارتفاع برای غلبه بر (h) و طول افقی (d)، ضرب در 100 به دست میآید از این فرمول میتوان به جهت محاسبه شیب رمپ پارکینگ با درصد های گوناگون استفاده نمود.
برای این که بتوان طول رمپ یا شیبراهه یک پارکینگ را به دست آورد لازم است که درصد شیب را که پیشتر به محاسبه آن پرداختیم را در ارتفاع ضرب کرده. در استاندارد رمپ هر چه که درصد شیب رمپ پارکینگ بیشتر باشد میزان طولی که به دست میآید کمتر خواهد بود و اگر این شیب از حالت معمول بیشتر باشد امکان سرخوردن خودرو ها و یا افراد افزایش مییابد.
بدین ترتیب ارتباط بین شیب و طول بایستی بهگونهای در نظر گرفته شود که سبب بروز مشکلاتی برای افراد نگردد. همانطور که ذکر گردید برای افراد معلول حداکثر شیب 8 درصد است و به ازای هر 9 متر هم لازم است که یک پاگرد تعبیه گردد.
16. شیب رمپ پارکینگ برای افراد پیاده
این مورد برای افراد پیاده باید بین 5 درصد. تا 10 درصد در نظر گرفته شده است. و شیب بیشتر از 10 درصد استاندارد نخواهد بود. و ممکن است پیگرد قانونی داشته باشد. در این متن به بررسی شیب رمپ پارکینگ های گوناگونی پرداختیم. و آنها را بررسی کردیم.
همان طور که گفته شد شیب رمپ پارکینگها از اهمیت زیادی برخوردار است. و طبق استاندارد های بین المللی محاسبه میشود. بنابراین رعایت کردن استاندارد ها اهمیت زیادی دارد. و رعایتنکردن آنها خلاف قوانین اصلی ممکن است. باعث تلفات زیادی شود و حتی با ممانعت های قانونی و رسمی مواجه شود.
17. محاسبه طول سر گیر رمپ در آزمون نظاممهندسی
از دو روش میتوان در آزمون برای پیداکردن ارتفاع ۲۱۰ سانتیمتر از روی رمپ تا زیر سقف آن استفاده کرد:
با استفاده از خط کش در مقطع از روی رمپ تا زیر سقف آن ۲۰۵ سانتیمتر را پیدا و از همان جا سقف را برش بزنید.
از روی پلان یا مقطع از نقطه انتهایی رمپ به سمت نقطه شروع رمپ ۲۰۰ سانتیمتر مطابق تصویر جدا کنید و در همان جا سقف را برش بزنید.
اما ازآنجاکه ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که عدد ۲۰۰ سانتیمتر از کجا آمده است؟ بد نیست با یادآوری آموزههای قبلی این نکته را هم برای شما شفاف کنم:
ارتفاع کف تا زیر سقف پارکینگ ۲۴۰ و ارتفاع غیرسرگیر سقف روی رمپ ۲۱۰ سانتیمتر میباشد، اگر این دو عدد را از هم کم کنیم حاصل میشود ۳۰ سانتیمتر، این ۳۰ سانت فاصله عمودی کف پارکینگ تا نقطهای از رمپ میباشد که از آنجا تا زیر سقف میشود ۲۱۰ سانتیمتر، یعنی نقطهای که باید عمود بر آن سقف را برای عدم سر گیر شدن برش داد.
اگر ۳۰ را بر عدد ۱۷ که همان درصد شیب رمپ است تقسیم کنیم طول این قسمت به دست میآید که معادل ۷/ ۱ میباشد؛ اما اگر یادتان باشد که یک متر ابتدا و انتهای رمپ را باید با شیب ۱۰ درصد محاسبه میکردیم و برای اضافهشدن این طول به دو سر رمپ عدد ثابت ۶۶ / ۰ را به آن اضافه میکردیم.
الان نیز باید این کار را بکنیم؛ چون این عدد طول ۷ / ۱ که به دست آوردیم یک مترش با شیب ده درصد طی شده است، پس اگر ۶۶ / ۰ را تقسیم بر دو کنیم میشود ۳۳ / ۰ و آن را به ۷ /۱ اضافه کنیم حاصل میشود ۲ متر یعنی همان مقداری که پیشازاین گفته شد.
جمعبندی ونتیجهگیری
جهت آشنایی کامل با “نحوه محاسبه شیب رمپ” به پکیج “استانداردهای صنعت ساخت” در بخش گنجینه فایل وبسایت مراجعه فرمایید.