دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آخرین بروزرسانی: 1 مرداد 1403
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مقدمه

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند روبه‌رشد آن، بازاریابی هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند هدف بگیرید؛ یعنی در اینترنت؛ بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به‌اندازه گذشته مؤثر واقع نمی‌شود و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتالی بشتابید.

1. دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، این­گونه به دیجیتال مارکتینگ چیست پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به‌گونه‌ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود.»

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست. اولین بازاریابی دیجیتالی که در دنیا صورت‌گرفته، به بیش از 100 سال پیش در دنیا مربوط می‌­شود. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. 10 سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند. از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش، فوراً بلیط‌­های آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

2. تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرارداد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدماتتان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرایند بازاریابی‌تان مشخص باشد.

اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعین‌حال هزینه‌ها را پایین نگه‌دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنید.

بااین‌حال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است سازنده‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روش‌ها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود می‌بینید این است که برای بعضی از کسب‌و‌کارها خوب جواب می‌دهند و کارآمد عمل می‌کنند.

وقتی می‌خواهید بدانید کدام استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است، ابتدا مخاطبان خود را در نظر بگیرید؛ ببینید چه علایقی را دنبال می‌کنند و اطلاعات خود را برای تصمیم‌گیری از کجا کسب می‌کنند.

اینکه بخواهیم از بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، لزوماً یکی را برتر و بهتر معرفی کنیم کار درستی نیست؛ زیرا هر کدام برای اهداف و مخاطبان متفاوتی می‌توانند مناسب باشند.

3. نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ شما با استفاده از کانال‌هایی که در بستر وب هستند برای شناساندن برند و محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه استفاده می‌کنید. اینترنت، اپلیکیشن‌ها، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال، کانال‌هایی هستند که می‌توانید در بستر آن‌ها به مخاطبان هدف خود برسید.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

4. انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این کانال‌ها پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند، محصول یا خدماتتان هستند، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.

به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌کدام ذاتاً بهتر از دیگری نیست؛ بسته به شرایط و نیازهایتان باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین شیوه‌ها را برای رسیدن به اهدافتان اجرا کنید. بیشتر اهداف شما احتمالاً مربوط به ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت، فروش بیشتر خواهد بود. به‌علاوه شما می‌توانید ترکیبی از استراتژی‌ها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و با هم ترکیب کنید.

در ادامه به هرکدام از این شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و خواهید دید که کدام‌یک بیشترین پتانسیل را برای رفع نیازهای کسب‌وکار و مخاطبان شما دارد.

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط‌عمومی آنلاین
  • بازاریابی درون‌گرا
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی

در ادامه به توضیح 4 مورد اول می‌پردازیم

1.4. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. معمولاً کسب‌وکارها با تبلیغ محصولات، خدمات یا برند، خود را به بازار عرضه می‌کنند. با بازاریابی محتوا، تمرکز خود را به ارتقای ارزش خود از طریق محتوای مرتبط و مفید معطوف می‌کنید. بازاریابی محتوا منجر به نتایج، افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی از برند می‌شود. با انتشار محتوای باکیفیت، خود را به‌عنوان یک مرجع در حوزه کاری خود معرفی می‌کنید. محتوای عالی همچنین به‌احتمال زیاد به اشتراک گذاشته می‌شود و به آن ارجاع داده می‌شود و شهرت شما را هم در بین مشتریان و هم در میان متخصصان صنعت افزایش می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر بازاریابی محتوا همه چیز در مورد ایجاد محتوایی است که مخاطبان شما می‌خواهند ببینند، باهدف تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید آن‌ها؛ بنابراین محتوای خوب باید پایه و اساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد.

بازاریابی محتوا انواع مختلفی از محتوا را در برمی‌گیرد. وبلاگ‌ها، ویدئوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیک‌ها، مطالعات موردی و غیره همگی نمونه‌هایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.

تعداد و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. در این محتوا سعی کردیم بسیاری از آن‌ها را معرفی کنیم. امیدواریم آشنایی با آن‌ها به شما کمک کند تا با تصمیم‌گیری‌ و انتخاب مناسب، کمپین‌های بهتر و مؤثرتری اجرا کنید.

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

2.4. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

بیش از 90 درصد از تجربیات آنلاین افراد با یک جستجوی آنلاین ساده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل آغاز می‌شود و از آن برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می‌کنند.

زمانی که افراد به دنبال محصولات یا خدمات می‌گردند، تمایل دارند با هرکسی که رتبه بالاتری دارد پیش بروند. با سئو می‌توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبط‌ترین کلمات کلیدی خود رتبه‌بندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرف‌کنندگان بالقوه دسترسی یابید. وب‌سایت خود را با بهینه‌سازی درون صفحه (One-Page Seo) و خارج از صفحه (Off-Page Seo) بهینه کنید.

سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما است؛ درحالی‌که سئو خارج از صفحه شامل تکنیک‌های لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک، بهینه‌سازی فنی وب‌سایت و موارد دیگر است.

سئوی داخلی و خارجی با هم سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کند که گوگل می‌تواند از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت شما استفاده کند. حتی یک زیرمجموعه خاص به نام سئوی محلی (لوکال سئو)  وجود دارد که بر بازاریابی مشاغل کوچک برای جوامع محلی آن‌ها تمرکز دارد. سئو به بازاریابان کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی محتوای آنلاین، ترافیک وب‌سایت باکیفیت بالا و پتانسیل تبدیل بالایی داشته باشند.

بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به سئو گرفت این است که نتایج آن در درازمدت به بار می‌نشیند؛ این امر شاید برای برخی از صاحبان کسب‌وکار اندکی وقت‌گیر باشد؛ به‌خصوص الگوریتم‌هایی که موتور جستجویی مانند گوگل برای رتبه‌بندی محتوا استفاده می‌کند، همیشه به‌روز می‌شوند. بااین‌حال با سئو ماندگاری بیشتری برای دیده‌شدن در نتایج اولیه خواهید داشت.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما در بهینه‌سازی موتور جستجو کمک می‌کند. در زیر برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • SEMrush

SEMrush یکی از ابزارهایی است که شما را در کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری می‌کند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید بک‌لینک‌های رقبایشان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبایشان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشته‌اند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید.

ابزارهای دیگری از جمله MOZ، الکسا و… نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کانال‌های مختلف ورودی و خروجی مخاطبانتان را بررسی کنید و به مشاهده رتبه سایت خود و سایت‌های رقیب در ایران و خارج از کشور بپردازید؛ با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده، کمپین‌های مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنید.

3.4. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (یا SEM) اغلب با SEO اشتباه گرفته می‌شود؛ زیرا هر دو نام‌های بسیار مشابهی دارند. هر دو همچنین با موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ سروکار دارند.

سئو به بازاریابان کمک می‌کند تا به طور ارگانیک برای کلمات کلیدی هدف خود رتبه‌بندی کنند، درحالی‌که SEM افزایش ترافیک وب‌سایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است؛ به این صورت که به‌ازای هر کلیکی که دریافت می‌کنید باید هزینه‌ای پرداخت کنید. دو سرویس متداول SEM عبارت‌اند از Bing Ads و Google AdWords.

SEM به بازاریابان کمک می‌کند تا تبلیغات پولی را در صفحه نتایج موتور جستجو قرار دهند. این تبلیغات پولی تقریباً شبیه به نتایج جستجوی ارگانیک در Google با شناسه AD در کنار خود هستند. آن‌ها در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. با این تبلیغات SEM می‌توانید کلمات کلیدی خاص (حتی کلمات کلیدی رقبا) و جمعیت یا منطقه‌ای مشخص را هدف‌گیری کنید و آگاهی از برند و نرخ تبدیل خود را به همراه ROI صددرصدی افزایش دهید. با اینکه SEM سریع‌تر و راحت‌تر از سئو شما را به اهدافتان می‌رساند؛ ولی جایگزینی برای آن نیست و همیشه باید از هر دو برای تحقق اهداف مارکتینگی خود بهره ببرید تا در حد امکان ترافیک جستجو را به وب‌سایت خود هدایت کنید.

4.4. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل همچنین توانایی پشتیبانی از سایر اهداف بازاریابی را دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست که 73٪ از بازاریابان B2B می‌گویند که ایمیل ابزار اصلی آن‌ها برای ایجاد سرنخ و درآمد است.

فراتر از تولید سرنخ و درآمد، ایمیل به‌قدری گسترده شده است که در سال 2020 به 3.9 میلیارد کاربر رسید و انتظار می‌رود این رقم در سال 2023 به 4.3 میلیارد کاربر افزایش یابد؛ بیش از نیمی از جمعیت جهان! تقریباً هر 1 دلاری که برای بازاریابی ایمیلی خرج می‌شود، می‌توانید انتظار بازگشت سرمایه 42 دلاری را داشته باشید. مجموعه‌ای از ایمیل‌های ارسال‌شده به مشتریان برای ایجاد رابطه و ایجاد اعتماد با آن‌ها مفید است و در بسیاری از مواقع به خرید می‌انجامد.

برای استفاده بهتر از این کانال بازاریابی، لیستی از اتفاقات و روزهای مهم پیشرو بسازید و به مخاطبین خود پیشنهادهای شگفت‌انگیز بدهید.

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود را شخصی‌سازی کنید. هر زمان که شخصی اقدام خاصی انجام داد، مانند بازدید از صفحات محصول شما یا ثبت‌نام برای یک دوره آزمایشی رایگان، بر اساس مکانی که در چرخه خرید قرار دارند، ایمیل‌های حاوی پیام مناسب را برای او ارسال کنید.

ایمیل را برای بازخورد و پشتیبانی مشتری رزرو کنید. خدمات خوب به مشتریان همیشه راه خوبی برای افزایش فروش است؛ بنابراین از نظرسنجی گرفته تا بررسی و حل مشکل، استفاده از ایمیل‌ها بسیار کاربردی هستند.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

5. اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

اگر برایتان سؤال است که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملاً به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد
  • باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود
  • به شما در محبوب‌شدن برندتان کمک می‌کند
  • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود می‌آورد
  • دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است
  • به دیده‌شدن شما در SERP موتور جستجو کمک می‌کند

6. وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که باتوجه‌به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانال­‌هایی که در بالا ذکر شد استفاده می‌­کنند. آن‌ها روی شاخص­‌های کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و باتوجه‌به آن‌ها و سنجش دقیقشان، بازدهی هریک از کمپین‌های مختلف خود در کانال‌­های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند و با این نتایج بهترین آن­‌ها را اجرا می‌­کنند.

در یک استارتاپ یا کسب‌وکاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت‌­های بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد؛ اما در سازمان‌­های بزرگ‌تر به‌مرور برای هریک از کانال‌­ها و تاکتیک‌­ها متخصصینی خاص به وجود می‌­آید.

به‌عنوان‌مثال، نقش­ه‌ای زیر در سازمان­‌های بزرگ رایج است:

نقش

KPI اصلی

مدیر سئو

ترافیک ارگانیک

مدیر بازاریابی محتوایی

زمان سپری شده کاربر در صفحه، ترافیک کلی بلاگ

مدیر شبکه‌های اجتماعی

تعداد فالوورها، به اشتراک گذاشتن‌ها، درگیرسازی

مدیر ایمیل مارکتینگ

نرخ بازکردن ایمیل، نرخ کلیک روی لینک‌های ایمیل

7. آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز است؟

میزان بودجه لازم به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای دسته اول که بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینه‌­های شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمت‌­های سرسام­‌آور تبلیغات تلویزیونی نمی­‌توان چشم­‌پوشی کرد. اما در روش‌­های بازاریابی آنلاین روش­‌های بسیار کم‌هزینه‌تری موجود است.

اگر بخواهید از کانا‌‌ل‌­های سئو، شبکه‌­های اجتماعی یا بازاریابی محتوایی استفاده ­کنید، باید این خبر خوب را به شما بدهم که نسبت به بازخوردی که می‌گیرید به‌شدت هزینه کم و قابل‌چشم‌پوشی تقبل می­‌کنید. اگر هم بخواهید از کانال‌­های تبلیغات کلیکی یا تبلیغات همسان استفاده کنید می­توانید با بازدهی خیلی خوبی با دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود، هزینه خود را مدیریت کنید و بسته به نتیجه‌­ای که می‌­خواهید بگیرید یا تعداد کلیکی که نیاز دارید، خودتان هزینه دلخواه خود را وارد می‌کنید.

چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ

چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ

8. چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ

چارچوبی در حوزه اهداف و کانال‌­های این حوزه مرسوم است به نام چارچوب  (RACE (Reach-Act-Convert-Engage. در هریک از این مراحل، اهداف و کانال‌­ها و روش‌­ها بازاریابی متفاوت خواهد بود.

  • در بخش reach هدف جذب مشتریان یا آشنایی اولیه آن­‌ها با خدمات است. در این بخش از بازاریابی‌­های آفلاین یا آنلاین می‌­توان استفاده کرد.
  • در بخش Act هدف آن است که مشتری اولین خرید خود را انجام دهد و به قولی فعال­ سازی شود. در این بخش می­‌توان از شبکه‌­های اجتماعی، صفحات فرود، بازاریابی مجدد، ایمیل مارکتینگ یا… استفاده کرد.
  • در بخش Convert هدف آن است که مشتری به یک خریدار پرتکرار تبدیل شود که برای هر شرکتی میزان مختلفی از فروش، معنی فروش پر تکرار است. از ریتارگتینگ، CRO، UGC، شخصی‌­سازی، ایمیل مارکتینگ و… می‌­توان در این بخش استفاده کرد.
  • در نهایت در بخش Engage هدف آن است که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شود و یا این که اگر تکرار خریدهای او کم شده یا مدتی است خریدی نداشته مجدداً او را وفادار کنیم. در این بخش نیز شخصی­‌سازی­‌های اتوماتیک، برنامه­‌های وفادارسازی، سیستم­‌های CRM و… از تاکتیک‌های مرسوم است.

9. آیا دیجیتال مارکتینگ یک تقاضای پیوسته و مداوم در بازار است؟

بازاریابان دیجیتال و به‌ویژه کارشناسان بازاریابی آنلاین، به این میزان گسترده استفاده از اینترنت باید توجه کنند. چرا که هرچقدر دسترسی به فضای آنلاین راحت‌تر شود، تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر می‌شود. هم اکنون بیش از نیمی از مردم جهان، یک کاربر آنلاین هستند و فعالیت‌های خود را از طریق گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ انجام می‌دهند. به همین دلیل سازمان‌ها بیش از گذشته برای سودآوری، به دنبال توسعه فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود هستند.

مخاطبان بازارهای اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، استفاده بسیاری از اینترنت دارند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (۱۳۹۷)، بیش از ۷۲ میلیون و ۹۴۱ نفر در ایران از اینترنت استفاده کرده و ضریب نفوذ آن به حدود ۸۹ درصد رسیده است. سال‌به‌سال با توسعه فناوری‌های مرتبط در ایران، شاهد افزایش کاربران در فضای وب هستیم.

به همین دلیل سازمان‌ها برای تداوم بقای خود و حفظ خود در بازار به‌شدت رقابتی موجود، به دنبال آن هستند تا در فضای وب حضور مستمری پیدا کنند. بر اساس مطالعات Forrester Research،‌ تقاضا برای مهارت‌های مارکتینگ آنلاین در پنج سال گذشته، تقریباً دوبرابر شده است. در ایران هم آمارها نشان می‌دهد که نفوذ اینترنت ADSL به‌صورت خطی روبه‌رشد بوده، اما نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی به‌سرعت در حال حرکت است. همچنین بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶، ‌ ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ایران با موبایل به اینترنت متصل می‌شوند.

این در حالی است که ضریب نفوذ کاربران فعال موبایل در سال ۸۶ حدود ۵/۳۹ درصد اعلام شده و در سال ۹۴ این ضریب نفوذ به ۴۶/۹۶ درصد رسیده است. یعنی ضریب نفوذ کاربران موبایل در این سال‌ها بیش از دوبرابر شده است. این روند روبه‌رشد همچنان ادامه خواهد داشت. چرا که با توسعه فناوری‌هایی همچون نسل 4G، واردات تلفن‌های هوشمند جدیدتر و فراهم‌کردن زیرساخت ارتباطات در تمامی شهرها و روستاهای ایران، شاهد افزایش تعداد کاربران آنلاین خواهیم بود.

در حال حاضر مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها در سراسر جهان، به یک ضرورت تبدیل شده است. هر چقدر که از اقتصادهای سنتی دورتر می‌شویم و کاربران با فناوری آشناتر می‌شوند؛ تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ افزایش بیشتری پیدا می‌کند. برای مثال استرالیا با کنارگذاشتن روش‌های سنتی تبلیغات و اقتصاد، خدمات مبتنی بر بازاریابی دیجیتال را در خط مقدم اقتصاد خود قرار داده و با افزایش چشمگیر تقاضا برای استخدام بازاریابان دیجیتال نسبت به پنج سال گذشته مواجه شده است.

همین رشد روزافزون باعث شده تا جایگاه‌های شغلی برای متخصصان بازاریابی بسیاری خالی بماند. چرا که میان نیازهای سازمان و مهارت‌های متخصصان شکاف بسیاری وجود دارد و افرادی که واقعاً در این حوزه تخصص و تجربه کافی را داشته باشند، در این بازار با موفقیت بسیاری روبه‌رو خواهند بود. در سال ۲۰۱۸، اصلی‌ترین تقاضای بازار استخدامی، مربوط به حوزه بازاریابی دیجیتال بوده است که تخصص‌های زیر در این حوزه در اغلب کشورهای جهان با تقاضای بسیاری مواجه هستند:

  • استراتژی محتوا
  • مدیریت پروژه دیجیتال
  • تجزیه‌وتحلیل داده
  • بازاریابی برند
  • بهینه‌سازی موتور‌ جست‌وجو (SEO)
  • طراحی و توسعه وب‌سایت
  • تجارت الکترونیک (E-commerce)

هر کشوری در جهان متناسب با نیازها و امکانات خود، مهارت‌های متفاوتی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهد داشت. برای مثال در مناطق درحال‌توسعه مانند آمریکای لاتین و آفریقا، تقاضا برای بازاریابی موبایل (موبایل مارکتینگ) به‌شدت بالا است. چرا که در بسیاری از مناطق درحال‌توسعه، موبایل بیشتر از دسکتاپ محبوب شده و امکانات دسترسی آن‌ها به موبایل بسیار بیشتر است.

در حال حاضر در کشورهایی چون کانادا، هند، آمریکا، امارات متحده عربی، استرالیا، ایرلند و فیلیپین، شاهد رشد چشمگیر تقاضای بازار دیجیتال مارکتینگ هستیم. در ایران هم این بازار هرچند تقریباً جدید است، اما روزبه‌روز شاهد رشد آن خواهیم بود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مباحث پیرامون دیجیتال مارکتینگ به‌قدری گسترده است که تنها در یک مقاله نمی‌توان به طور مفصل به تمام جوانب آن اشاره کرد؛ بااین‌حال سعی کردیم در این مقاله شما عزیزان را با اصول و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ و بعضی از موضوعات آن آشنا کنیم. امیدوارم با خواندن این مقاله اطاعات خوبی را پیرامون این مبحث کسب کرده باشید. هرگونه سؤالی داشتید حتماً در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک‌گزاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاه خود را بنویسید

هایپر فایل

آخرین مقالات:

  • آشنایی با تکنیک‌های قراردادهای بیمه

  • نحوه اجرای دیوار حائل

آخرین فایل‌های گنجینه فایل:

  • ضوابط کاربردی نظام فنی و اجرایی

  • فایل‌های کاربردی دفتر فنی

آخرین فایل‌های هایپر فایل:

  • جزوه طراحی وال پست

  • جزوه طراحی سازه‌ها بر اساس عملکرد PBSD