مراحل اجرای رویه آسفالتی؛ راهنمای گام به گام از زیرسازی تا پخش آسفالت
کاربر گرامی، لطفا پرسشهای خود را در انتهای صفحه قسمت پرسش و پاسخ بپرسید.
آخرین بروز رسانی: 25 مرداد 1404
مقدمه
بسیار پیشآمده است که در زمان اجرای آسفالت خیابان، ما نیز شاهد برخی از مراحل کار بودهایم و یا اینکه این عملیات در محل زندگی ما اتفاق میافتد و ما از زمان زیاد انجام آن ناراضی هستیم و برایمان سؤال پیش میآید که چرا این کار مدتزمان زیادی به طول میانجامد؟
آسفالتکاری امروزه اهمیت بسیار ویژهای در راهسازی و زیبایی سطوح شهر، روستا و… پیدا کرده است. در حقیقت آسفالت ترکیبی از شن، ماسه و قیر معدنی یا مصنوعی بوده و از دانهبندیهای مختلفی برخوردار است و به سه دسته آسفالت گرم، سرد و محافظتی تقسیم میشود. دستورالعمل اجرای آسفالت، مراحل مختلفی داشته و نیاز است که نکات و فاکتورهای مختلفی در این زمان مورد توجه قرار بگیرد تا در نهایت نتیجه قابل قبول باشد. در ادامه این مراحل را بررسی خواهیم کرد.
1. مراحل اجرای آسفالت خیابان
بهطورکلی، آسفالتها در سه دسته کلی قرار گرفته و از مواد مختلفی مانند شن، ماسه، قیر معدنی و حتی قیر طبیعی ساخته میشوند. بهصورت کلی برای اجرای اسفالت باید 4 مرحله مختلف را در دستور کار قرار داد که عبارتند از:
1.1. زیرسازی آسفالت
اولین و مهمترین مرحله از اجرای آسفالت خیابانی زیرسازی است که خود از بخشهای مختلفی مانند شیبسازی، پل گذاری، جدولبندی و… تشکیل میشود. در این مرحله عموماً باتوجهبه نیاز از مواد و مصالح مختلفی مانند شن، سنگریزه و… استفاده کرده و سطح موردنظر را کاملاً پوشش میدهند. سپس با استفاده از تجهیزات جادهسازی مانند گریدر، مواد ریخته شده، بهخوبی صاف میشوند.
پس از آنکه سطح خیابان بهخوبی شنریزی شد، میتوان آن را آبپاشی کرده و با غلتک، سطح موردنظر را آماده انجام مراحل بعدی کرد.
2.1. قیرپاشی
قیرپاشی بهعنوان مرحله دوم اجرای آسفالت شناخته شده و از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. در حقیقت در این مرحله باید با استفاده از قیر تمامی منافذ بین شن و سنگریزهها پوشش داده و در نهایت سطح خیابان را کاملاً یکدست و یکپارچه کرد. قیرپاشی همچنین انجام مراحل بعدی را راحتتر کرده و باعث چسبندگی بهتر آسفالت شود.
«مهمترین نکته در این مرحله که باید به آن توجه داشته باشید، توجه به دمای قیر است که باید بر اساس تمامی استانداردها انجام شود.»
3.1. آسفالتکاری
بعد از زیرسازی و قیرپاشی سطح خیابان، نوبت به مرحله اصلی آسفالتکاری میرسد. مرحله آسفالتکاری خود به دو بخش اصلی تقسیم میشود. در بخش اول مقداری از آسفالت توسط دستگاه فینیشر بر روی سطح آماده شده، پخش میشود.
این لایه آسفالت که با نام آستر شناخته میشود یکی از مهمترین بخشهای اجرای آسفالت خیابان است. بعد از اجرای آستر نوبت به اجرای آسفالت اصلی میرسد که باید در ضخامت استاندارد اجرا شود.
4.1. غلتک زنی آسفالت
بعد از اجرای مراحل 3 گانه گفته شده لازم است که با استفاده از غلتکهای مخصوص که عموماً لاستیکی، فولادی و… هستند، عملیات فشردهسازی آسفالت انجام میشود. غلتک زنی آسفالت نیز نیازمند دقت و توجه زیادی است و باید توسط افراد متخصص و کاربلد انجام شود.
2. نحوه اجرای آسفالت گرم
اجرای آسفالت خیابان در بسیاری از موارد توسط آسفالت گرم انجام میشود و میتوان آن را بهعنوان رایجترین نوع آسفالت نام برد. مراحل اجرای این نوع آسفالت را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- انجام زیرسازی و ازبینبردن ناهمواریها
- پاشیدن یکلایه قیر بر روی سطح زیرسازی شده در مرحله دوم که با نام مرحله پریمکت شناخته میشود؛ هدف از این کار، آمادهکردن شرایط کار برای اجرای نهایی آسفالت است.
- ریختن یکلایه نازک قیر بر روی سطح آسفالت یا بتن در مرحله سوم که تک کت است؛ هدف از این کار، افزایش چسبندگی آسفالت است.
- ریختن آسفالت گرم تحت دمای خاص و بهصورت دستی یا مکانیزه بر روی سطح آماده شده
- انجام غلتکزنی و فشردهسازی آسفالت
3. روسازی آسفالت چیست؟
روسازی آسفالت یک اصطلاح کلی است که برای توصیف استفاده از آسفالت داغ در سطح راهرو یا پارکینگ استفاده میشود. همچنین ممکن است این اصطلاح را بشنوید که برای توصیف فرایند ایجاد یک راهرو جدید یا روشی برای تعمیر روسازی آسفالت موجود استفاده میشود.
روکش آسفالتی یک پوشش مایع سطح آسفالت است که برای کمک به محافظت از آسفالت استفاده میشود. محافظت تقریباً به روشی مانند رنگآمیزی چوب ایجاد میشود. روسازی آسفالت اساساً از سنگ، نفت و ماسه تشکیل شده است. روغن موجود در روسازی آسفالت به نگهداشتن سنگ و ماسه در کنار هم کمک میکند، اما زمانی که روغن شروع به ازدستدادن توانایی خود در اتصال میکند، روسازی آسفالت شروع به باز شدن و خرابشدن میکند.
روسازی آسفالت روشی رایج برای ترمیم سطوح آسفالتی با ترکها و چالههای قابلتوجه است. خدمات آسفالت میتواند از روکشهای ساده تا روکش کامل باشد. یک روکش ساده یکلایه نازک از آسفالت داغ را به لایههای موجود اضافه میکند که میتواند عمر راهرو یا پارکینگ فعلی شما را افزایش دهد. یک روکش کامل شامل برداشتن و جایگزینی لایههای آسفالت قدیمی است.
روکشهای آسفالت میتوانند بسیاری از عیوب جزئی و عمده مانند ترکخوردگی یا چالهها را برطرف کنند. لایهبرداری مجدد اغلب برای مسائل جدیتری مانند جمعشدن آب، ترکخوردن لبهها یا سایر علائم پیری توصیه میشود.
4. هزینه روکش آسفالت چقدر است؟
هزینه روکش آسفالت بسته به وسعت سطح زیرسازی شده و خدمات خاص مربوطه متفاوت است. بهطورکلی، روکش آسفالت میتواند تا 10 برابر بیشتر از یک سرویس آببندی متوسط هزینه داشته باشد. با این حال، اغلب برای راهروهای قدیمی یا راهروهایی با آسیب شدید ضروری است.
هنگام انتخاب روکش آسفالت ارزش سرمایهگذاری را دارد، زیرا راههای آسفالت حرفهای نصب شده با تعمیر و نگهداری منظم میتوانند 15 تا 20 سال دوام بیاورند.
5. اهداف آببندی آسفالت
روکش آسفالتی برای کمک به کاهش روند زوال ناشی از خورشید (اشعه ماورایبنفش)، باران، مواد شیمیایی و ترافیک کلی وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است. این پوشش محافظ به کند کردن روند زوال که به طور طبیعی در آسفالت رخ میدهد کمک میکند.
آببندی آسفالت همچنین به زهکشی مناسب روسازی آسفالت کمک میکند. هنگامی که روسازی آسفالت شروع به خرابشدن میکند، اغلب ناهموار میشود و باعث میشود آب روی روسازی بنشیند. این آب اغلب به یافتن حفرهها و ورود به پیادهرو ختم میشود.
هنگامی که سطح آسفالت بهدرستی آببندی شود، سیلر اساساً روسازی را ضد آب میکند. آب بهراحتی از روسازی خارج میشود؛ زیرا سطح صاف است و به روسازی وارد نمیشود و باعث آسیب بیشتر روسازی میشود.
یکی دیگر از اهداف درزگیری آسفالت ظاهری است. پوشش مهروموم میتواند به هر روسازی قدیمی و خاکستری حالتی ببخشد و ظاهر تیره را بازیابی کند. آسفالتی که پارکینگ یا جاده شما را درزگیری میکند، ظاهری تازه و تازه به آن میبخشد که اغلب بهاشتباه آسفالتی کاملاً جدید است.
6. دانستن اینکه زمان آببندی آسفالت فرارسیده است
آسفالت تازه سنگفرش شده و همچنین آسفالت تازه آببندی شده ظاهری غنی و مشکی دارد. اگر پارکینگ شما کسلکننده و خاکستری است، وقت آن است که روکش مهروموم کنید. همچنین، اگر پارکینگ شما پوشیده از شن و ماسه سست باشد یا در جلوی زهکشی شن و ماسه داشته باشید، این نیز نشاندهنده این است که روغنهای موجود در آسفالت توانایی خود را برای چسباندن سنگ و ماسه به یکدیگر از دست میدهند. این ماسه در واقع پارکینگ شما است که جلوی چشمان شما خراب میشود.
بیایید نگاهی به 5 دلیل اصلی بیاندازیم که چرا درزگیری برای مسیر آسفالت شما ضروری است.
اکسیداسیون را کند میکند. اکسیداسیون یک فرایند طبیعی است که توسط اشعههای خورشید ایجاد میشود که میتواند قیر را خشک کند و مسیر شما را شکننده و در معرض ترکها و آسیب قرار دهد. اگر این کافی نبود، اکسیداسیون مسیر شما را نیز به رنگ خاکستری فرسوده تبدیل میکند که میخواهید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید!
از ورود آب به شکافها جلوگیری میکند. پوشش آببندی هر شکاف تازه یا بزرگتری را در راهروی آسفالت شما پر میکند و از ورود آب به آنها و ایجاد خرابی از زیر سطح جلوگیری میکند. این امر بهویژه در فصل زمستان که آب ممکن است یخ بزند و در داخل آن شکافها منبسط شود، مشکلساز است و آنها را مجبور میکند بسیار بزرگتر شوند.
7. پنج نکته برای محافظت از روسازی آسفالت در زمستان
هرچه بیشتر به سمت فصول سرد پیش میرویم، برداشتن گامهای مؤثر در حفاظت از آسفالت مهمتر میشود. با بارشهای متعدد برف، وجود دماهای زیر صفر و کولاک گاهبهگاه، زمستان یکی از سختترین فصلها دررابطهبا انواع سنگفرشها و روسازیهای مختلف است. خوشبختانه، مقدار کمی تعمیر و نگهداری قبل از فصل زمستان و یا در طول فصل، کمک زیادی به آسفالت میکند تا بدون آسیب از این فصل عبور کنند.
ما فهرستی از 5 نکته برای محافظت از آسفالت شما در برابر هوای زمستانی گردآوری کردهایم که به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که روسازی آسفالت شما سالم و بدون مشکل است.
1.7. درزگیری و تعمیر
اولین اقدامی که میتوانید برای محافظت از آسفالت در زمستان انجام دهید، رفع ترکها و چالهها دراسرعوقت است. همانطور که آب حاصل از باران و برف ذوب شده به پیادهرو نفوذ میکند و یخ میزند، این مشکلات کوچک و ارزان تعمیر میتوانند بهمرورزمان به تعمیرات اساسی و گران قیمتی تبدیل شوند. چالهها و ترکها در معرض تجمع و ایستادن آب هستند که باعث گسترش خسارات در طول فصل میشوند.
در حالت ایدئال، این تعمیرات را قبل از شروع کاهش دما انجام دهید تا از آسیب تاحدامکان جلوگیری کنید، هر نقصی که در روسازی آسفالت وجود داشته باشد با ادامه فصل بدتر میشود، اما هیچوقت دیر نیست. روکش آسفالت به سطح یک خط دفاعی در برابر آبوهوای سخت میدهد. دورنگه داشتن آب از پیادهرو تاحدامکان، برای داشتن یک فونداسیون سالم بسیار مهم است و اگر از آن غفلت کردهاید، متأسفانه باید تا ماههای گرمتر صبر کنید. یک پوشش روان آسفالتی به دمای حدود 50 درجه برای پخت نیاز دارد.
2.7. زباله ها را از آسفالت خود حذف کنید
زباله های روی آسفالت از دو جهت میتوانند آسیب رسان باشند. اول، زبالهها میتوانند روی پیادهرو یخ بزنند و باعث ساییدگی آن منطقه در طول فصل شوند. برای جلوگیری از این امر، قبل از اینکه برف روی سطح انباشته شود، زباله ها را بردارید. ثانیا، در هنگام برفروبی با روش های شخم زدن یا بیل زدن، تجمع مواد اضافی مانع کار شده و حتی باعث آسیب بیشتر به سطح میشود.
با تمیزکردن کامل سطح قبل از شروع به جمعشدن برف، میتوانید اطمینان حاصل کنید که هیچ زبالهای وجود ندارد. اگر روسازی آسفالت قابلتوجهی مانند یک پارکینگ آسفالت شده دارید، بهتر است حتماً زمانی را برای تمیزکردن آن در نظر بگیرید. این تمیزکردن همچنین فرصتی عالی برای انجام یک بازرسی کامل، و شناسایی هرگونه تعمیراتی که باید انجام شوند را فراهم میکند.
3.7. مراقب آب های راکد باشید
آب راکد دشمن آسفالت در تمام طول سال است، اما آب و هوای زمستان به دلیل یخ زدگی، اثرات بد را بیشتر میکند. وقتی اجازه میدهید آب وارد پیادهروی شما شود و یخ بزند، ترکها و چالههایی ایجاد میشوند. هر چه مدتزمان بیشتری به مشکل رسیدگی نشود، آسیب ها بدتر خواهند شد.
داشتن یک روسازی سالم و عاری از ترک و چاله کمک میکند تا آب جایی برای تجمع نداشته باشد و نتواند باعث آسیب شود. اگر متوجه جمعشدن آب شدید، دراسرعوقت آن را رفع کنید تا خرابی روسازی خود را به حداقل برسانید. آب پس از یخزدن ازدیاد حجم پیدا میکند و منبسط میشود، در نتیجه به دیوارهٔ شکافها و ترکها فشار آورده و آنها را بزرگتر میکند.
آب علاوه بر واردشدن به سنگفرش شما و آسیب رساندن به آن از داخل، روی سطح نیز یخ میزند. یخ روی سطح نهتنها به خود آسفالت آسیب میرساند، بلکه برای کسانی که از آن عبور میکنند، خطر جدی ایجاد میکند. جلوگیری از تجمع و رفع آبگرفتگی فراتر از یک روش نگهداری ساده است. محافظت از افرادی که به خانه یا محل کار شما مراجعه میکنند، نیز یک عمل مسئولانه است.
4.7. برفروبی
اگرچه ممکن است کمترین بخش مورد علاقه شما در ماه های زمستان باشد، اما برفروبی مداوم برای محافظت از آسفالت شما در طول زمستان بسیار ضروری است. با ذوب شدن برف، آب به داخل پیادهروی شما نفوذ میکند و منجر به تمام مشکلاتی میشود که قبلاً ذکر کردیم.
اگر سطح آسفالت بزرگی دارید، برفروبی حرفهای را در نظر بگیرید. برفروبی در صورت انجام نادرست میتواند به روسازی شما آسیب برساند. ما میدانیم که پاروکردن برف سخت است، اما انجام مکرر آن، هم از آسفالت شما محافظت میکند، و هم اگر به طور مداوم انجام شود مانع تجمع زیاد برف شده و هر بار کمی آسانتر از قبل خواهد بود. انباشتهشدن برف روزبهروز باعث خرابی بیشتری میشود.
5.7. یخ زدایی
یخ زدایی یک عمل ضروری در جاهایی است که زمستان های سختی دارند. برای ایمنی عمومی و شخصی، بهتر است از اینکه پیاده روها روکش خوبی دارند اطمینان حاصل کنید تا از آسیب خود و یا احیانا مشتریان، کارمندان و مهمانانتان جلوگیری کنید. یخ زدایی همیشه برای روسازی ها مضر نیست، اما باید حواستان به محصولاتی که استفاده می کنید باشد. اجتناب از بکارگیری مواد شیمیایی خشن، هم از نظر زیست محیطی مناسب است و هم روسازی شما را با شکلی مرتب حفظ میکند.
جمعبندی و نتیجهگیری
جهت آشنایی کامل با “انواع مخلوط آسفالت گرم” به فایل پاورپوینت “نکات کارگاهی در مورد آسفالت” هایپر فایل وبسایت مراجعه فرمایید.
پرسش و پاسخ در مورد مراحل اجرای رویه آسفالتی؛ راهنمای گام به گام از زیرسازی تا پخش آسفالت
پکیجهای فایلی رایگان:
مقالات مرتبط:
قوانین و ضوابط مرتبط:
دورههای تصویری: