۶ عادت کارآفرینان و بازرگانان موفق
آخرین بروزرسانی: 10 شهریور 1403
دسترسی سریع به عناوین
مقدمه
اگر میشد رازهای موفقیت در کسبوکار را به یک دفترچه راهنما تبدیل کرد و به فارغالتحصیلان MBA داد، دیگرکسی در راه موفقیت مشکلی نداشت. اما امروزه موفقیت به معنای مطالعه مفاهیم اثباتشده و یادگیری مهارتها و عادتهای کارآفرینان موفق است. اگر میخواهید در مسیر رهبری سازمانی از دیگران پیشی بگیرید، در اینجا شش عادت کارآفرینان و بازرگانان موفق آورده شده است که باید در خود پرورش دهید.
کارآفرین موفق به چه معناست؟ آیا به معنای جاهطلبی ذاتی است؟ آیا نیازمند شخصیت برونگرا است؟ یا شاید کاریزمایی که بتواند مشتریان را متقاعد کند؟ برخی کارآفرینان ممکن است این ویژگیها را داشته باشند، اما اینها تنها صفات تعیینکننده کارآفرینان موفق نیستند. بسیاری از کارآفرینان موفق امروزی افرادی هستند که شاید در دوران تحصیل نادیده گرفته میشدند. برای مثال، بیل گیتس جمله معروفی دارد: «اگر بهازای هر بار که کسی در دبیرستان مرا مسخره میکرد، یک دلار داشتم – اوه، صبر کنید، دارم!»
1. عادت کارآفرینان و بازرگانان موفق
هر کسی میتواند یک کارآفرین موفق شود، اما چند ویژگی اصلی شخصیتی وجود دارد که تقریباً همه کارآفرینان موفق از آنها برخوردارند و میتوانید از آنها پیروی کنید:
1.1. با طلوع خورشید بیدار شوید
هرچند ممکن است وسوسه شوید تا دیروقت بیدار بمانید و برنامههای تلویزیونی یا وبلاگهای موردعلاقهتان را دنبال کنید، اما اگر دیر بخوابید، نمیتوانید صبح زود بیدار شوید. مطالعات نشان میدهد که سحرخیزان نسبت به همتایان دیرخواب خود فعالترند، برنامهریزی بهتری دارند و مشکلات را بهتر پیشبینی میکنند. همچنین، صبحها در خلوت برای همان روز برنامهریزی میکنند. این کار، بهرهوری آنها را افزایش میدهد.
2.1. از شکست نترسید
سر جیمز دایسون (Sir James Dyson)، خالق جاروبرقی دایسون، ارزش شکست را در مسیر موفقیت تجلیل میکند. شکست فرایند خلاقیت را تحریک میکند و به نوآوری منجر میشود. دایسون قبل از اینکه فرمول جادویی جاروبرقیهای انقلابی خود را پیدا کند، 5126 بار شکست خورد. امروز، دایسون برند پیشرو جاروبرقی است و سهم چشمگیری از بازار را در اختیار دارد.
یک کارآفرین موفق از تغییر برنامهها و نیاز به بازسازی پروژه ناراحت نمیشود و بدون اینکه در رکود بماند، از نو شروع میکند. بسیاری از کارآفرینان میگویند کسبوکارشان با آنچه در ابتدا تصور میکردند متفاوت شده است، اما این تغییرات را پذیرفتهاند و از آنها استفاده کردهاند. در برابر سختیها تسلیم نشوید و کارها را به تعویق نیندازید. سعی کنید بدون نیاز به تشویق دیگران، کارهایی را انجام دهید و در پروژههای خود ابتکار عمل داشته باشید.
3.1. به وعدههای خود وفا کنید
روابط تجاری موفق بر پایه اعتماد بنا میشوند. اگر به کارمندان یا مشتریان خود قولی میدهید، ضروری است که به آن عمل کنید. فقط قول چیزی را بدهید که میتوانید تحویل دهید. همیشه بهتر است کمتر قول بدهید و بیشتر تحویل دهید تا برعکس. توجه داشته باشید که هیچکس همه چیز را نمیداند. یک کسبوکار جدید اغلب به دلیل کمبود بودجه، در بخشهای مختلف، کمبود کارمند دارد. این کارآفرینان هستند که باید از همان ابتدا همه چیز را از حسابداری تا بازاریابی یاد بگیرند. پس اخلاق کاری را رعایت کنید و برای انگیزه و تشویق کارمند و مشتری خود، وعدهای ندهید که نتوانید به آن عمل کنید.
4.1. ورزش کنید و تناسباندام خود را حفظ کنید
ورزش فقط فواید جسمی ندارد، بلکه فواید روانی نیز دارد. ورزش به بهبود تمرکز، حافظه، یادگیری سریعتر و استقامت ذهنی کمک میکند. همچنین برای کسانی که با افسردگی، اضطراب و استرس مبارزه میکنند، مفید است. زمانی را برای ورزش اختصاص دهید تا ذهن شما برای کار در بهترین حالت خود باشد. ورزش سبب میشود ذهنی آرام و جسمی سالم داشته باشید و در ادامه برای کسبوکار خود تصمیمات خلاقانه بگیرید. توجه داشته باشید که منظور از خلاقیت در اینجا فکرکردن به ایدههای تجاری منحصربهفرد و پیداکردن راهحلهای نوآورانه برای مشکلات است.
5.1. همیشه در حال شبکهسازی باشید
شبکه سالم از دوستان و روابط تجاری باارزشترین دارایی شغلی شماست. روابط باارزش را شناسایی کنید و پرورش دهید و فراتر از حلقه دوستان و همکاران خود بروید تا افراد جدیدی را در صنایع مختلف پیدا کنید. تماس منظم با اعضای شبکه خود را حفظ کنید و همیشه به دنبال راههایی برای کمک به دیگران و ارزشآفرینی برای شبکه خود باشید.
6.1. برای رسیدن به اهداف خود مشتاقانه وقت بگذارید
کارآفرینان موفق به دلایل متعدد به روالهای روزانه وابسته هستند. آنها کارهای روزمره خود را ساده و سرراست میکنند تا بهرهوری بیشتری داشته باشند. با برنامهریزی روزانه، میتوانید تعداد تصمیمگیریهای لازم را کاهش دهید و برای مسائل مهمتر بیشتر وقت بگذارید. در این میان، اهداف کارآفرینی خود را مشتاقانه دنبال کنید چرا که اشتیاق به نظر مهمترین ویژگی شخصیتی هر کارآفرین موفق است. آنها در کارهایی که دوست دارند موفق میشوند. این اشتیاق به آنها انگیزه میدهد تا تلاش کنند و به نتایج عالی دست یابند.
2. ۵ کارآفرین موفق که این عادتها رعایت کردند
اگر فکر میکنید ۶ عادت کارآفرینان و بازرگانان موفق که گفتیم تنها شعار است، اشتباه میکنید! کارآفرینانی هستند که با رعایت این عادتها موفق شدند.
1.2. ریچارد برانسون
بنیانگذار گروه ویرجین، ریچارد برانسون، به خلاقیت و توانایی فکرکردن خارج از چارچوب شناخته میشود. او چندین کسبوکار موفق در صنایع مختلف راهاندازی کرده است و با رویکرد نوآورانه خود در مدیریت، توانسته است گروه ویرجین را به یکی از بزرگترین و متنوعترین شرکتهای جهان تبدیل کند.
گروه ویرجین شامل بیش از ۲۰۰ شرکت خصوصی است. بزرگترین شرکت این هولدینگ، هواپیمایی ویرجین آتلانتیک است که با عنوان دومین شرکت بزرگ هواپیمایی انگلستان شناخته میشود. بعضی از شرکتهای دیگر گروه ویرجین:
- Virgin Active: باشگاههای ورزشی و تناسباندام
- Virgin Galactic: پروازهای فضایی تجاری
- Virgin Media: خدمات رسانهای و ارتباطات
- Virgin Mobile: خدمات تلفن همراه
- Virgin Hotels: هتلهای لوکس
- Virgin Money: خدمات مالی و بانکی
- Virgin Records: تولید و توزیع موسیقی
- Virgin Voyages: خطوط کروز
2.2. شریل سندبرگ
مدیر عملیاتی فیسبوک، شریل سندبرگ است که مهارتهای رهبری قوی و دیدگاه واضحی دارد. او نقش مهمی در توسعه فیسبوک و سودآوری آن ایفا کرده است. علاوه بر این، او یکی از مدافعان برابری جنسیتی در محیط کار است و کتاب معروف «تکیه بده» را نیز نوشته است.
3.2. جک ما
همبنیانگذار گروه علیبابا، جک ما، به سازگاری و عزم خود شناخته میشود. اگرچه در اوایل مسیر کاریاش، بارهاوبارها طرحهایش رد شده و شکستخورده است، باز هم به تلاش ادامه داد و یکی از بزرگترین پلتفرمهای تجارت الکترونیک در جهان را ساخت. جک ما همچنین سخنران الهامبخش و حامی کارآفرینی است. جک ما در دانشگاه عادی هانگژو تحصیل کرد و پس از فارغالتحصیلی در سمَت مدرس زبان انگلیسی و تجارت بینالملل در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۹۹ به همراه همکارانش گروه علیبابا را تأسیس کرد.
4.2. ایندرا نویی
مدیرعامل سابق پپسیکو، ایندرا نویی، بهخاطر تفکر استراتژیک و مهارتهای رهبری قوی خود شناخته میشود. تحت رهبری او، سبد محصولات پپسی متنوع و گسترده شد. نویی یکی از زنان پیشرو در دنیای تجارت است و جوایز متعددی دریافت کرده و الگوی بسیاری از مدیران جوان است.
5.2. بیل گیتس
همبنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس، به انضباط و تمرکز خود شناخته میشود. او برای تأسیس مایکروسافت از دانشگاه هاروارد ترک تحصیل کرد و آن را به یکی از موفقترین شرکتهای فناوری در جهان تبدیل کرد. بیل گیتس همچنین بهعنوان یک خیّر بزرگ و بنیانگذار بنیاد بیل و ملیندا گیتس شناخته میشود که در زمینههای بهداشت، آموزش و کاهش فقر فعالیت میکند.
3. چگونه تجارت موفق را شروع کنم؟
به متن این سؤال خوب دقت کنید. به دنبال پاسخ کدامیک هستید؟ چگونه تجارت را شروع کنم؟ یا چگونه تجارت موفق را شروع کنم؟ بله تفاوت دو سؤال در وجود کلمه موفق است. واقعیت این است که تعداد افرادی که شروع به تجارت میکنند بیشمار است. اما افرادی که تجارتی را شروع میکنند ادامه میدهند و به نتیجه میرسانند (افرادی که موفق میشوند) انگشتشمار هستند.
به بیان دیگر بسیاری از افراد فقط بیزینسی را شروع میکنند و در میانه راه رها میکنند. عده زیادی هم کسبوکاری را شروع میکنند و شکست میخورند. فقط تعداد کمی هستند که تجارتی را شروع میکنند و به موفقیت میرسانند.
1.3. اهمیت ساختار کسبوکار در تجارت
بعد از اینکه ساختار شخصیتی لازم برای ورود به دنیای بیزینس را بررسی کردیم، باید به بررسی ساختار خودِ کسبوکاری که میخواهیم احداث کنیم بپردازیم. یک بیزینس نوپا باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند سرپا بماند و موفق شود؟ من بهعنوان صاحب یک بیزینس چه آموزشهایی را باید دنبال کنم تا بتوانم یک ساختار قوی برای کسب و کارم ایجاد کنم؟
در وهله اول باید بدانید که ساختار هر بیزینسی از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول قسمت فنی یا بهاصطلاح Technical Part یک تجارت است و بخش دوم قسمت کسبوکار یا بهاصطلاح Business Part آن تجارت است. شما برای بخش اول نیاز به مهارتهای فنی یا Technical Skills و برای بخش دوم به مهارتهای کسبوکار یا Business Skills نیاز دارید.
مثلاً یک تاجر خرما باید در بخش مهارتهای فنی، اطلاعات فنی بازار خرما شامل مشخصات محصول، روش تأمین، شیوه بستهبندی، شیوه ارسال، روش نگهداری و … را بداند و در بخش مهارتهای کسبوکار، شیوه بازاریابی محصول، مشخصات بازارهای هدف، سطح رقابت در بازار و … را بداند.
2.3. چرا مهارتهای فنی کسبوکار برای موفقیت در تجارت کافی نیست؟
آیا یک آرایشگر، دندانپزشک، لولهکش، طراح سایت و … که مهارت فنی بالایی در کار خودش دارد، میتواند مدیریت بیزینس آن کار را هم بهخوبی انجام دهد؟ الزاماً نه! آرایشگر، دندانپزشک، لولهکش یا طراح سایت خوب الزاماً بهترین فرد برای مدیریت همان بیزینس نیست. بیش از ۸۰% استارتاپها و کسبوکارهای کوچک شکست میخورند و مهمترین دلیل آن عدم توجه به همین نکته طلایی است.
صاحب یک کسبوکار شاید مهارتهای فنی زیادی در زمینه کاری خودش داشته باشد. اما نبود مهارتهای کسبوکار و در رأس آنها “دانش و مهارت مارکتینگ”، نهایتاً باعث شکست او خواهد شد. مثلاً یک دندانپزشک ماهر شاید بهترین فرد برای ادارهکردن یک کلینیک دندانپزشکی نباشد. اما یک متخصص مارکتینگ یا Marketing Expert با سطح دانش کسبوکار بالا، احتمالاً همین کلینیک دندانپزشکی را بهمراتب بهتر از آن دندانپزشک اداره میکند.
بنابراین، مهارتهای فنی برای موفقیت در تجارت لازم است اما کافی نیست. شما باید علاوه بر مهارتهای فنی، مهارتهای کسبوکار و از همه مهمتر مهارتهای مارکتینگ (بازاریابی) را نیز بیاموزید.
4. شروع تجارت کوچک چگونه است؟
شروع تجارت کوچک چگونه است؟ آیا میشود یک تجارت کوچک را بدون سرمایه یا با سرمایه کم شروع کرد؟ بله قطعاً میشود! در واقع شروع یک تجارت کوچک راهحلی است که من به اکثر کارآفرینان جوان پیشنهاد میکنم. اصلاً در اکثر موارد و فقط به جز حالت استثنایی سرمایههای کلان، شروع تجارت باید کوچک باشد.
شما باید کوچک شروع کنید، با سرمایه کم شروع کنید، باریک کم شروع کنید و بهتدریج بزرگ شوید. باید بتوانید یک ابتدا یک کسبوکار کوچک را راهاندازی کرده و مثل کودکی که ذرهذره رشد میکند، آن را نگهداری و مراقبت کرده و رشد دهید. تمام اصولی را که برای شروع تجارت با هم بررسی کردیم در خصوص شروع کسبوکار کوچک هم به طور کامل صدق میکند.
1.4. چه بیزینسهایی را میتوان تجارت کوچک پر سود نامید؟
تجارت کوچک پر سود بیشتر از اینکه به ماهیت کسبوکار بستگی داشته باشد، به ماهیت معمار کسبوکار یا همان صاحب کسبوکار یا مدیر آن بیزینس بستگی دارد. اگر شما ساختار شخصیتی مناسب و مهارتهای لازم را داشته باشید، تقریباً میتوانید هر کسبوکار کوچکی را به یک تجارت کوچک پر سود و بعدها حتی به یک تجارت بزرگ پر سود تبدیل کنید.
این سؤال دقیقاً مانند آن است که من از شما بپرسم اتومبیلهای پر سرعت کداماند؟ و شما احتمالاً میگویید: پورشه، بنز، بیامدبلیو، مازراتی، لامبورگینی و …
و اگر سؤال بعدی من این باشد که آیا پراید هم اتومبیل پر سرعتی محسوب میشود یا نه؟ شما خواهید گفت که قطعاً نه!
ولی اگر من به شما بگویم که راننده پراید مایکل شوماخر افسانهای (قهرمان اتومبیلرانی) و راننده مثلاً پورشه یک مادربزرگ ۹۸ساله است، حالا کدام یک پر سرعت است؟ کدامیک در مسابقه اتومبیلرانی برنده میشود؟ جواب شما چیست؟
متوجه شدید؟ راننده اتومبیل بسیار مهمتر از خود اتومبیل است. دقیقاً با همین منطق، راننده یک کسبوکار (مدیر بیزینس) هم بسیار مهمتر از خود کسبوکار یا صنعت است. یک راننده حرفهای تقریباً میتواند هر اتومبیلی را قهرمان کند!
پس باز هم میرسیم به همان اصولی که با هم مرور کردیم. روی ساختار شخصیت و مهارتهایتان کار کنید و شما قادر خواهید بود هر کسبوکار کوچکی را که شروع میکنید در میانمدت و بلندمدت رشد دهید و به نتیجه برسانید.
5. چگونه تجارت را یاد بگیریم؟
هر حوزهای از کسبوکار را که انتخاب کردید، باید دانش و مهارت فنی آن حوزه را نیز بیاموزید. مثلاً اگر به کسبوکار طلاسازی علاقه دارید، باید دورههای مربوط به این رشته را بگذرانید. اما اکنون میدانید که مهارت فنی لازم است؛ اما هرگز کافی نیست. شما باید مهارتهای کسبوکار را نیز بیاموزید.
در خصوص تجارت داخلی شما حتماً نیاز دارید تا مهارتهای کسبوکار که مهمترین آنها مهارت بازاریابی است را یاد بگیرید. برای شروع میتوانید از کتاب بازاریابی ۳ استاد نوشته دکتر احمد روستا، داور ونوس و عبدالحمید ابراهیمی هم استفاده کنید.
جمعبندی و نتیجهگیری
موفقیت الگوی ثابت شدهای دارد که میبایست از آن پیروی کرد. برای مثال 99.9 درصد کارآفرینان تقریبا الگوی خواب یکسان و نزدیک به هم دارند. نمی توان تا صبح بیدار بود و تا عصر خوابید و انتظار داشت که ادم موفقی شد. می توان با پیروی از الگو و عادات کارآفرینان موفق خود را در مسیر موفقیت قرار داد