نکات راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم
آخرین بروزرسانی: 6 شهریور 1403
دسترسی سریع به عناوین
مقدمه
معمولاً شروع یک کار تولیدی با سرمایه کم از مواردی است که ذهن هر فرد جویای کار بهخصوص در جامعهٔ امروز ما را به خود مشغول میکند. امروزه با وجود افزایش نرخ بیکاری و کاهش میزان مشاغل دولتی و استخدامی و همچنین مزایایی که صاحب کسبوکار بودن برای فرد به ثمر میآورد، بسیاری از افراد به دنبال شروع یک کار خدماتی یا تولیدی بهصورت مستقل هستند. اما معمولاً به دلیل نداشتن سرمایه کافی و قدرت ریسکپذیری پایین از آن صرفنظر میکنند.
قطعاً همهٔ ما ایدههایی از شروع یک کسبوکار جدید و نوپا در ذهن داریم. گاهی اوقات با خواندن چند جمله انگیزشی کوتاه به فکر راهاندازی کسبوکار میافتیم؛ اما هیچگاه جرئت شروع آن را به دلیل ریسک بالا و کمبود سرمایه پیدا نکردهایم. در این مقاله از دانشگاه کسبوکار تصمیم گرفتهایم که با هم تعدادی از کسبوکارهایی که ریسک کمتری برای شما ایجاد میکنند بررسی کنیم و چند کار تولیدی با سرمایه کم را به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم به دنبال شروع کسبوکاری متعلق به خود هستید این مقاله را از دست ندهید.
1. پرورش گل و گیاه؛ یکی از ایدههای راهاندازی کسبوکار با سرمایه اندک
برای شروع هر کسبوکار جدیدی نیاز دارید که شرایط را به طور کامل بسنجید. باید هدف خود از شروع کار موردنظر، چالشهای پیشرو و راهحلهایی که میتوانید برای آن در نظر بگیرید را مشخص کنید تا با کمترین ریسک، کسبوکار خود را آغاز کنید. برای اینکه بتوانید پرورش گلوگیاه را با ریسک و هزینه کم آغاز کنید، باید ابتدا گیاهی متناسب با شرایط آبوهوایی منطقه خودتان را در نظر داشته باشید. سپس گیاهی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری و پرورش آسانی داشته باشد. در نهایت از تقاضای خوبی در بازار نیز برخوردار باشد.
بهعنوانمثال گیاهان آپارتمانی در شرایط آبوهوایی مرطوب شمال کشور بهخوبی رشد میکنند. حال اگر همه این شرایط مهیا باشد؛ اما برای بازاریابی گلوگیاههای پرورشیافتهتان فکر نکرده باشید، همه زحمات شما از بین خواهد رفت. برای توسعه فرایند بازاریابی، به ابزار پیچیدهای نیاز ندارید. شما میتوانید با استفاده از یک پنل پیامکی به بانکی از شماره موبایلها به تفکیک سن، جنسیت، شهر و شغل افراد داشته باشید و در زمان مناسب مانند روز مادر، پیامکهای انبوه تبلیغ گیاهان خود را به شکل شخصیسازیشده برای مخاطبان موردنظر بفرستید.
2. کارگاه خیاطی؛ ایدهای برای راهاندازی کسبوکار پرسود با سرمایه کم
هنگام راهاندازی کارگاه خیاطی و تولیدی ابتدا باید بدانید که چه چیزی را میخواهید تولید کنید؟ شما امکان دوخت انواع لباس از مردانه، زنانه، بچگانه را دارید تا لباسهای مجلسی یا خانگی یا حتی میتوانید به دوخت لباسهای ورزشی و اسپرت بپردازید. موارد سادهتری مانند دوخت سرویس خواب ازجمله روتختی، روبالشتی یا دوخت لباس زیر یا اکسسوریهایی مثل هدبند، ساق دست و ماسک نیز برای شروع کارگاه خیاطی مناسب هستند. سعی کنید با متدها و الگوهای ساده شروع کنید تا نیاز به پرداخت هزینه بسیاری نداشته باشید.
در ابتدا هدف خود را از ایجاد کارگاه خیاطی مشخص کنید. آیا میخواهید کارگاه خود را گسترش دهید؟ تحقیق کنید که چه نوع محصولی در اطراف و منطقه شما پرتقاضا است. اگر محصولی بدون تقاضا تولید کنید، زحمات شما از بین خواهد رفت. شما میتوانید برای شروع از چرخخیاطی دستدوم نیز استفاده کنید. حتی تبدیل یکی از اتاقهای خانه به کارگاه خیاطی و قراردادن چرخ در آن، امکان راهاندازی خط تولیدی خیاطی را به شما میدهد. شما برای جذب مشتری و بازاریابی محصولات تولیدی خیاطی مانند جذب مشتری برای کیک خانگی میتوانید از پیج اینستاگرامی و تبلیغ محصولات در آنجا استفاده کنید. این کار به بازاریابی اینترنتی شما بدون صرف هزینه بالا کمک خواهد کرد.
3. پرورش زنبور عسل؛ کسبوکاری با میزان بازگشت سرمایه بالا
پرورش زنبورعسل از آن دسته از کسبوکارهایی است که چشمانداز روشنی دارد. زیرا علاوه بر عسل امکان تولید فرآوردههای متنوعی مانند موم، ژل رویال، گرده گل و زهر زنبورعسل را به فروش برسانید. اگر با محاسبات و برنامهریزی درست وارد آن شوید، بازگشت سرمایه خوبی را تجربه خواهید کرد. البته ورود به این حوزه نیاز به فراگیری دانش تخصصی نیز است. یک زنبوردار باید با اصول و نکات اولیه پرورش زنبورعسل آشنا باشد. همچنین باید از چالشهای آن مانند آلودگی هوا، بیماری زنبورها و خطرهای طبیعی آگاهی داشته باشد.
سرمایه اولیه برای شروع زنبورداری به میزان تجهیزات خریداری شما بستگی خواهد داشت. حتی اگر با تعداد کمی کندو شروع کنید، باید تجهیزات برداشت عسل، پرورش ملکه و سایر تجهیزات جانبی نیز در نظر داشته باشید. نکته مهم برای شروع هر کسبوکاری برنامهریزی برای فرایند بازاریابی و تبلیغات آن است. شما باید در ابتدا بتوانید از طریق فروشگاهها و مراکز پخش عسل و فرآورده، فروش خود را افزایش دهید. برای ارتباطگرفتن با مراکز پخش امکان مراجعه حضوری به همه فروشگاهها یا پیامهای دستی ندارید. یکی از بهترین راههای ارتباطگرفتن با مراکز پخش استفاده از نرم افزار بیزینس سندر است. با استفاده از این دستگاه میتوانید بهصورت انبوه پیام درخواست همکاری خود را به این مراکز ارسال کنید و شانس ارتباطگرفتن با فروشگاههای بیشتر را بالا ببرید.
4. ساخت عروسکهای پارچهای؛ راهاندازی کسبوکار کوچک با سرمایه کم
ساخت عروسکهای پارچهای یکی از سادهترین و کمهزینهترین ایدهها برای شروع کسبوکار جدید است. با استفاده از تکه پارچههای بلااستفاده در خانه، پنبه یا پشم برای پر کردن داخل عروسک و تعدادی ربان، رنگ گواش و سایر وسایل کمهزینه، میتوانید عروسکهای بسیار زیبایی را خلق کنید. فقط کافی است کمی ذوق، سلیقه و خلاقیت خود را به کار بگیرید تا ایدههای متفاوتی را به اجرا دربیاورید. با استفاده از روشهای بازاریابی مناسب و استفاده از سود فروش آنها به ساخت عروسکهای بیشتر با مواد اولیه مرغوبتر خواهید پرداخت.
ایجاد صفحه اینستاگرام و قراردادن عکس و فیلم از زاویههای مختلف عروسکها یکی از زودبازدهترین روشهای تبلیغاتی برای عروسکسازی به شمار میرود. تأثیر عکسها را با نوشتن یک متن جذاب تبلیغاتی بالا ببرید. فرقی نمیکند که متن زیبا برای تبلیغ کاشت مژه مینویسید یا فروش عروسک؛ باید اصول بازاریابی محتوایی را در این متنها رعایت کنید. با بالابردن سطح اطلاعات خود در زمینه بازاریابی به فروش هرچه بیشتر عروسکهایتان کمک کنید.
5. ساخت وسایل سفالی؛ کسب درآمد با هنری جذاب و پرسود
اگر ذوق هنری و خلاقیت خوبی دارید، ورود به ساخت وسایل سفالی یک ایده جذاب برای شما است. برای شروع این کسبوکار از ایدههای کمهزینه اما پرسود استفاده کنید. وسایلی مانند جاعودی، بشقابهای کوچک تزیینی، پیکسلهای مینیمال یخچال ازجمله کالاهای تزیینی هستند که تقاضای بسیاری در بازار دارند. شما برای ساخت این وسایل حتی نیاز به چرخ سفالگری ندارید. با مقداری گل رس، رنگهای اکریلیک و چند قلممو کوچک و بزرگ و ذوق هنری خود میتوانید وسایل و ظروف سفالی با طراحیهای خلاقی تولید کنید.
برای تبلیغ و معرفی کارهای هنری خود علاوه بر ایجاد صفحه اینستاگرام و حضور در فضای مجازی، با خرید پنل sms میتوانید پیامکهای شخصیسازیشده بر اساس سن، شغل، جنسیت و حتی شهر و منطقه برای افراد مختلف ارسال کنید. با این کار شما به طیف وسیعی از کاربران بالقوه دسترسی پیدا خواهید کرد. پنلهای پیامکی هزینه کمی دارند و شما فقط یکبار هزینه اشتراک را پرداخت میکنید؛ بنابراین میتوان از روش بازاریابی پیامکی بهعنوان یک روش مقرونبهصرفه و درعینحال تأثیرگذار نام برد.
6. تولید انواع ترشی؛ کارآفرینی با طعم ترش و ملس
اگر تا به الان ترشیهای خوشمزهای درست کردهاید، راهاندازی کسبوکار تولید ترشی یک انتخاب هوشمندانه و کمهزینه برای شما محسوب میشود. برای شروع کار نیاز به دستگاههای مختلف ندارید. کافی است همان روشی که برای درستکردن ترشیهای خانگی استفاده میکنید را در ظرفهای بزرگ انجام دهید. توجه کنید که در همه مراحل کار باید بهداشت را کاملاً رعایت کنید. از درستکردن ترشیهایی شروع کنید که زمان کمتری از شما میگیرند. بهعنوانمثال تهیه ترشی لیته هم زمان کمی برای درستکردن نیاز دارد و هم بهسرعت قابلاستفاده است.
بعد از اینکه فروش خوبی به دست آورده و درآمد خالص شما افزایش پیدا کرد، اقدام به گسترش کسبوکار خود کنید. میتوانید مکان کوچکی را بهعنوان کارگاه اجاره کرده و دستگاههای لازم برای خط تولید ترشی خریداری کنید. بازاریابی خود را صرفاً از بازاریابی اینترنتی خارج کرده و پیگیر گسترش بازار کار خود باشید. برای اینکه هزینهها را کنترل کنید، از خطهای ابری برای دفتر مجموعه خود استفاده کنید. تلفن مجازی سرویس جدیدی است که امکان راهاندازی دفترهای مجازی را برای شرکتهای کوچک فراهم میکند. با استفاده از خرید خط تلفن ثابت اینترنتی از هر مکانی میتوانید بهراحتی در قالب یک شرکت معتبر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
7. طراحی گرافیک؛ انتخابی هوشمند برای راهاندازی کسبوکار
طراحی گرافیک حوزه بسیار گستردهای است. از طراحی لوگو گرفته تا تولید موشنگرافیک زیرمجموعهای از طراحی گرافیک هستند. وسایل کاری این شغل بسته به زمینه کاری شما، شامل لپتاپتان و برنامههای گرافیکی مانند فوتوشاپ، ایلاستریتور یا افترا فکت هستند. با افزایش شرکتها و استارتاپها در دنیای کسبوکار امروزی، بسیاری از آنها به دنبال ساخت برند مناسب خود هستند. طراحی لوگو و جلوههای بصری سهم بزرگی در برندینگ این کسبوکارها دارد.
شما حتی میتوانید از هوش مصنوعی در بازاریابی و پیداکردن ایدههای منحصربهفرد و خلاق کمک بگیرید. این کار سرعت شما را به شکل چشمگیری افزایش میدهد. نکته جذاب دیگر در این کسبوکار، امکان دریافت سفارش از کارفرماهای خارجی و کسب درآمد دلاری است. با این روند، کسبوکار شما بهسرعت رشد پیدا کرده و امکان گسترش تجهیزات برای شما بهراحتی فراهم میشود. هرچه تجهیزات شما پیشرفتهتر باشد، امکان دریافت پروژههای حرفهایتر نیز برای شما برقرار میشود. در نتیجه سود خالص شما از این کسبوکار روزبهروز افزایش پیدا میکند.
8. بسته بندی و ساخت جعبه کادو؛ یکی دیگر از ایده های راهاندازی کسبوکار با سرمایه اندک
ساختن بستهبندی و جعبه کادو یک کسبوکار تولیدی با سرمایه اولیه کم است. این شغل را نیز میتوانید در گوشهای از خانه خود شروع کنید. وسایل موردنیاز شما تعدادی مقوا، کارتن، روبان، پاکت کادو، چسب و کمی ذوق هنری و خلاقیت است. حتی میتوانید از نمونه کارهای موجود در اینترنت ایده بگیرید. بازار کار این کسبوکار بسیار مناسب است؛ زیرا مراکز و فروشگاههای مختلف و بسیاری در سطح هستند که خواهان جعبههای کادو و بستههای زیبایند.
همچنین با استفاده از تبلیغات گسترده در فضای مجازی نیز میتوانید فروش مستقیم داشته باشید. اگر کار خود را بهخوبی انجام داده و اعتماد مشتریان را جلب کنید، امکان دریافت سفارشهای انبوه در طی مدتزمان کوتاهی نیز برای شما فراهم خواهد شد. توجه داشته باشید که برندسازی در این کسبوکار همانند سایر کسبوکارها بسیار اهمیت دارد. اگر چشمانداز بزرگی برای ادامه مسیر شغلی خود دارید، از فرایند بازاریابی غافل نشوید.
ساخت بستهبندی و جعبه کادو؛ راهاندازی کسبوکاری با سرمایه کوچک و زودبازده
9. اخذ نمایندگی پنل پیامکی راهکاری برای راهاندازی بیزینس با سرمایه کم
گرفتن نمایندگی پنل اساماس، ایدهای عالی برای راهاندازی کسبوکار با سرمایه کم است. اخذ نمایندگی پنل اساماس مزایای زیادی دارد از جمله: سرمایه کم، بازار گسترده و شروع آسان. اکثر ایدههایی که در این مقاله به آنها پرداختیم، ایدههایی آفلاین بودند. ایدههای زیاد آنلاینی هم هستند که میتوانید با سرمایه کم یک کسبوکار را شروع کنید؛ گرفتن نمایندگی پنل پیامکی یکی از آنها است.
شما میتوانید از یک شرکت معتبر نمایندگی بگیرید. برای پنل پیامکی خودتان تبلیغ و مشتری جذب کنید. برای این که کسبوکارتان به حیات خود ادامه دهد بسیار مهم است که خدمات باکیفیتی ارائه دهید.
جمعبندی و نتیجهگیری
در این مقاله به بررسی ۸ مورد از ایدههایی کسبوکاری که با سرمایه کم قابل راهاندازی هستند، پرداختیم. طراحی گرافیکی، ساخت بستهبندی و جعبه کادو، کارگاه خیاطی، پرورش زنبور، ساخت عروسک پارچهای و پرورش گلوگیاه ازجمله ایدههایی هستند که میتوان با مدیریت مالی و برنامهریزی مناسب برای راهاندازی کسبوکار استفاده کرد. نکته مهم در راهاندازی هر نوع کسبوکاری تعیین اهداف، تحقیق بازار کار و آموزش شیوههای بازاریابی آن است. با انتخاب ایدههای ساده و هوشمندانه کسبوکارهایی با ریسک کم را آغاز کنید.