موفقیت در کار چگونه بهدست میآید؟
آخرین بروزرسانی: 19 تیر 1403
دسترسی سریع به عناوین
مقدمه
اگر نمیدانید رمز و راز موفقیت در کار چیست و قصد دارید به پیشرفت و موفقیت در کار و حرفهتان برسید، این مطلب برای شماست. آیا برنامهای برای موفق شدن در کار و حرفهتان دارید؟ بد نیست بدانید بعد از فارغالتحصیلی و شاغل شدن، بزرگترین و مهمترین دغدغه زندگیتان این خواهد شد که چگونه در حرفه خود، آدم موفقی شوید. در واقع، دنیای تجارت و کسبوکار بسیار رقابتی شده و در حال حاضر مهمترین مسئله برای کارکنان و صاحبان کسبوکار این است که کار خود را بهخوبی انجام داده و به موفقیت در مسیر کار و حرفهٔ خود برسند.
اهدافی مانند رسیدن به موفقیت در کار و مسیر شغلی جزو مهمترین اهداف هر فرد شاغلی به شمار میآید. در این شرایط، چه چیزی میتواند کارکنان را از همدیگر متمایز سازد؟ پاسخ این سؤال را باید در افرادی جستجو کرد که تمایل و اشتیاق بالایی برای عملکرد خوب دارند.
اگر بهعنوان کارکنان یک کسبوکار تمایل به ارائه عملکرد خوب و طرز فکری صحیح داشته باشید، میتوانید به پیشرفت و موفقیت در کار و مسیر شغلی خود برسید. در ادامه، ۱۰ نکته مهم برای موفقیت در کار و چگونگی برتری نسبت به سایر کارکنان آورده شده است.
۱. برای موفقیت در کار ابتدا ابتکار عمل داشته باشید
داشتن ابتکار عمل، اولین رمز و راز موفقیت در کار است. الزامات شغلی امروزی بسیار توسعه پیدا کرده و این ضروریات فراتر از ویژگی خطرکردن است. به عبارتی، در کسبوکارهای رقابتی امروزی، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که ایدههای تازه و ابتکار عمل داشته باشند، طرحها و پروژههای جدیدی را روی میز کارفرما بگذارند، راهحلهای جدیدی ارائه دهند و فرصتهای جدیدی برای کسبوکار فراهم کنند.
۲. خودتان را ارزیابی کنید
یک رمز و راز موفقیت در کار این است که عملکرد خودتان را ارزیابی کنید. به این معنی که منتظر ارزیابیهای سالانه شرکت نباشید و خودتان این کار را انجام دهید. یک راه ایدئال برای انجام این کار، شناسایی اهداف قابل ارزیابی و تعیین جدول زمانی برای دستیابی به آنهاست. اگر به تازگی وارد کاری شدهاید، برای رسیدن به موفقیت در این کار باید با تعیین اهداف کوتاه مدت شروع کنید و برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. کارهای خود را به برنامههای هفتگی یا حتی روزانه تقسیم کنید. سپس فرمی کوچک را در پایان هفته پر کنید تا بر اساس آن خودتان را ارزیابی نمایید و ببینید که تا چه اندازه پیشرفت کردهاید و آیا به تغییر استراتژی نیاز دارید یا خیر. همچنین میتوانید گاهی اوقات گزارش عملکرد خود را به مدیرانتان نشان، و میزان پیشرفت خود را به آنان توضیح دهید. در واقع، این امر نشان میدهد که برای ارزیابی و بهبود مداوم خودتان اهمیت قائلید.
۳. برای موفقیت در کار باید برای یادگیری آماده باشید
برای موفق شدن در کار و حرفهٔ خود باید مایل به یادگیری باشید تا در مسیر حرفهایتان پیشرو شوید و بازخوردهای سازنده را بپذیرید. در واقع، در حوزه کسبوکار، دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شدهاید یا نمراتی که داشتهاید اهمیتی ندارند، چراکه زندگی حرفهای با محیط دانشگاه بسیار متفاوت است. از این رو، آماده باشید تا روزانه چندین سؤال در مورد کاری که انجام میدهید، برایتان مطرح شود و حتی شاید چندین روز طول بکشد تا برای انجام وظایف خود در شغل جدیدتان آماده شوید. بنابراین به مدیرتان نشان دهید که قابلیت یادگرفتن از مربی یا کوچ، توجه به آموزشها و تمایل کافی به یادگیری چیزهای جدید را دارید تا به مرور زمان به موفقیت در کار و حرفهی خود برسید.
۴. برای موفقیت در کار نیازهای مدیر و تیم خود را پیشبینی کنید
برای موفقیت در کار جدید و دستیابی به موفقیتهای حرفهای، باید بهخوبی از نیازهای مدیر و تیم خودآگاه شوید. همواره یکقدم جلوتر از رئیستان بمانید و از خود بپرسید: «اگر من جای رئیسم بودم، میخواستم بعدازاین چهکار کنم؟» با اطمینان از اینکه کارها را بهموقع انجام میدهید و همچنین با بر عهده گرفتن ابتکار عمل برای انجام آنها، تأثیر مثبت و پیشرویی از خود در ذهن مدیر مافوقتان بر جای میگذارید.
۵. خوب ارتباط برقرار کنید
کلید موفقیت در کار برای کارکنان و سازمانها برقراری ارتباطات درست است. اگر مدیرتان همیشه گزارشی از نحوه انجام کارها از شما درخواست میکند، این بدان معناست که شما همه کارهایی را که باید و میتوانید، انجام نمیدهید. در واقع، ایده اصلی ارتباطات خوب این است که فعالانه با مدیران خود ارتباط داشته باشید و زمانی که کاری انجام شد، به آنها اطلاع دهید. سپس سراغ آنچه که باید در آینده انجام شود، بروید و همیشه چند گام جلوتر باشید. این موارد گفته شده رمز و راز موفقیت در کار محسوب میشود.
۶. برای موفق شدن در کار باید اهدافی را برای دستیابی تعیین کنید
تعیین چند هدف شغلی و تلاش برای دستیابی به آنها، یک رمز و راز موفقیت در کار است. به یاد داشته باشید که برای «سختکار کردن» یا «مشغول کار بودن» حقوق دریافت نمیکنید. به عبارتی، آنچه که در پایان روز برای کارفرما اهمیت دارد، این است که چگونه در تحقق مأموریت و اهداف شرکت، چه کوتاهمدت و چه بلندمدت، مشارکت میکنید؛ بنابراین فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف حرفهای کاملاً معینی که به طور قابلتوجهی بر عملکرد شرکت و همچنین مأموریت و چشماندازدر آن قرار دارید، به موفقیت در کار و حرفهیتان دست یابید.
۷. حرف نزنید، در عمل نشان دهید
برای موفق شدن در کار خود از حرفزدن درمورد تواناییهایتان دست بردارید و در عمل نشان دهید چه استعدادها و قابلیتهایی دارید. ارزش عمل بسیار بیشتر از صرفاً حرفزدن در مورد آن است. از این گزاره بهعنوان یک اصل در تعاملات خود در محیط کارتان استفاده کنید. بهعبارتدیگر، بهجای اینکه در مورد تواناییهایتان برای انجام کارهای مختلف حرف بزنید و در عمل چیزی برای ارائه نداشته باشید، بهتر است که به مدیرتان نشان دهید چه تواناییهایی دارید.
۸. برای موفقیت در کار سعی کنید اعتماد به دست آورید
جلباعتماد یکی از مهمترین نکات موفقیت در کار است که برای اطمینان از موفقیت در هنگام شروع کار جدید به آن نیاز دارید. ازاینرو، بهتر است به این موضوع فکر کنید که هرچه سریعتر اعتماد رئیس خود را جلب کنید. به عبارتی، هر چه زودتر این کار را انجام دهید، او نیز نگرانی کمتری درباره شما خواهد داشت و در نتیجه وقت آزاد بیشتری برای متمرکزکردن توجه خودروی سایر مسائل ضروری پیدا میکند. در چنین شرایطی، اگر رئیستان شما را قابلاعتماد بداند، وظایفی را به عهدهتان میگذارد. در این صورت، باید مطمئن شوید که به زمانهای تعیین شده پایبند مانده و به وعدههای خود عمل کنید. بهخصوص در اوایل شروع کار با مدیرتان بسیار مهم است که به هر تعهدی که میدهید، صرفنظر از میزان دشواری آن، عمل کنید.
۹. راهحل ارائه دهید
همه میتوانند مشکلاتشان را به مدیران خود ارجاع دهند. برای اینکه به موفقیت در کار برسید، باید ارائهدهنده راهحل باشید، نه ایجادکننده مشکل! به عبارتی، کارکنان بزرگ مشکلات را حل میکنند. از این رو، اگر اجازهٔ صدور حکم نهایی در خصوص مسئلهای مرتبط با کار یا بخش خودتان را ندارید، مطمئن شوید که راهحلهای مربوطه را به رئیس خود ارائه میدهید و همچنین تلاش کنید تا جایی که میتوانید از صمیم قلب به شرکتتان یاری برسانید تا هم به شرکتتان کمک کنید، هم به خودتان در مسیر رسیدن به موفقیت در کار و حرفهتان.
۱۰. برای موفق شدن در کار باید دلسوز باشید
کارمند خوببودن مستلزم دلسوزی و درک این موضوع است که مدیر و همکارانتان با بالاترین بازدهی خودکار میکنند. از این رو، بدخلقی در محیط کار و همچنین شکایت دائمی از میزان کاری که انجام میدهید، به هیچکس کمکی نمیکند. در طول روز هم هر کسی بهنوبهٔ خود کاری را انجام میدهد که برایش حقوق میگیرد.
11. هدف خود را مشخص کنید
برای اینکه بدانیم چگونه در آینده فردی موفق باشیم و سریعتر به موفقیت دست پیدا کنیم، به نقشه راه احتیاج داریم. بههرحال اگر در ذهنتان نقطهٔ پایانی برای مسیر خود نداشته باشید، نمیتوانید از میانبر استفاده کنید. در ادامه توضیح میدهیم با مشخصکردن اهداف خود، چگونه میتوانیم موفق شویم. تعریف موفقیت برای هرکس متفاوت است، بنابراین مهم است که اهداف شخصی خود را داشته باشید. میخواهید در حرفه خود به چه جایی برسید؟ تا جایی که میتوانید دقیق باشید، زیرا تنها زمانی که اهداف مشخصی داشته باشید میتوانید در راستای عملیکردن آنها گام بردارید.
اهداف بزرگ و بلندمدت به شما کمک میکنند چارچوبی برای حرفه خود ایجاد کنید. با درنظرگرفتن هدفهای اصلی، میتوانید اهداف کوچکتری انتخاب کنید که بهعنوان نقاطِ عطف عمل میکنند. با ردشدن از مانع، همیشه منبعی از انگیزه برای سختکوشی خواهید داشت که به موفقیت شما کمک میکند. در ادامه برایتان توضیح میدهیم با ایجاد یک برنامه روتین منظم، چگونه میتوانیم یک فرد موفق شویم.
12. یک برنامه روتین ایجاد کنید و به آن پایبند باشید
اکثر افراد موفق این را میدانند که تکرار، یک مزیت بزرگ دارد. امور روزانه شما را در حرکتِ روبهجلو نگاه میدارد و به رشد شما کمک میکند. اگر برای یک هدف، امور روزمره خاصی را دنبال کنید، باگذشتت زمان شاهد پیشرفت واضحی خواهید بود. از سوی دیگر، یک روتینِ خوب، به شما کمک میکند عادتهای خوبی ایجاد کنید و در روندِ رسیدن به موفقیت کاری، پیشرفتِ نسبتاً سریعی داشته باشید. در ادامه چند مثال آوردهایم برای اینکه بدانیم چگونه میتوانیم با ایجاد یک روتین روزانه تبدیل به یک فرد موفق شویم.
بهعنوانمثال روال زندگی شما این میتواند باشد که هر شب یک ساعت بعد از شام، نشریات مرتبط با شغل خود را بخوانید. اگر زمانهای خاصی را برای فعالیتهای خاصی در نظر بگیرید، پس از مدتی مانند حافظه عضلانی عمل میکند. با وجود روالهای مثبت، نتایج کار خود را بهسرعت میبینید.
13. یک راهنما پیدا کنید
برای اینکه بدانیم چگونه موفق شویم و به رضایت در زندگی برسیم، نیازمند یک راهنما هستیم. بسیاری از افراد موفق، یک ویژگی مشترک دارند: آنها یک راهنما دارند. راهنما کسی است که در همان مسیر شغلی شماست، اما در مدارج بالاتر. آنها میتوانند بهصورت تجربی اطلاعات مرتبط در مورد مسیر شغلی شما را ارائه دهند.
آنها میتوانند شما را از طریق مواردی مانند پیشگیری از مشکلات احتمالی و مراحلِ رشدِ کاری، راهنمایی کنند. یک راهنما میتواند با تسهیل ایجاد روابط کاری بین شما و دیگران، به پیشرفت شغلی شما کمک کند. داشتن یک راهنما میتواند از بسیاری جهات برای شما مفید باشد و یقیناً میتواند به شما کمک کند سریعتر از زمانی که هیچ راهنمایی نداشتید به موفقیت برسید.
14 روتین خود را سادهسازی کنید
اکنون توضیح میدهیم با سادهسازی روتین خود، چگونه میتوانیم فردی موفق باشیم. اگر ما به شما بگوییم که با سادهسازی زندگی خود، میتوانید موانع موفقیت خود را از راه بردارید چه واکنشی نشان میدهید؟ روتینهای مثبت به شما کمک میکنند که در حرفه خود سریعتر پیشرفت کنید، اما عادات بد و روتینهای اتلافی میتوانند تأثیر معکوس داشته باشند؛ بنابراین چگونه میتوانید برنامه روزانه خود را برای حذف عادات بد، سادهسازی کنید؟
ابتدا تمام مواردی را که وقت شما را میگیرد، مشخص کنید. چیزهایی مثل دائم چککردن شبکههای اجتماعی، درحالیکه باید کار کنید. هنگامی که این خورههای زمانی را شناسایی کردید، سختکار کنید تا آنها را از بین ببرید یا حداقل کنترلشان کنید. ازبینبردن حواس پرتی نیاز به نظم و انضباط دارد و اگر متمرکز باشید، از نظر شغلی خیلی سریع به جایی میرسید که میخواهید.
15. یاد بگیرید نه بگویید
هربرت بایارد سووپ (Herbert Bayard Swope)، نویسنده، در این باره میگوید: «من فرمول قطعی موفقیت را بلد نیستم، اما فرمولِ حتمی شکست این است: سعی کنید همیشه همه را راضی نگاه دارید.»
بله گفتن آسان و مسرتبخش است؛ ولی در صورتِ تکرارِ زیاد، انعطاف عمل را از شما میگیرد. در ادامه توضیح میدهیم با نه گفتن چگونه میتوانیم یک فرد موفق شویم. اگر فرد مثبتنگری هستید، احتمالاً با پروژهها و تعهدات بسیار زیادی موافقت میکنید. یا احتمال دارد از آن دسته افرادی باشید که با همه چیز موافقت میکند ولی آخرین لحظه پیشمان میشود. در هر صورت، این تمایلات از نظر شغلی به پیشرفت شما کمک نمیکنند.
نه گفتن ممکن است سخت باشد، اما معمولاً در درازمدت تأثیر مثبت خود را نشان میدهد. این اتفاق باعث یکپارچگی میشود و شما دیگر به کارهایی مشغول نمیشوید که باعث پیشرفت شغلی شما نمیشوند.
16. شرایط مالی خود را مدیریت کنید
اکنون بررسی میکنیم چگونه میتوانیم با مدیریت شرایط مالی خود، یک انسان موفق شویم. اگر میخواهید سریعتر موفق شوید، باید در پسانداز پول هوشمندانه عمل کنید.
مقداری از حقوق خود را بهحساب پساندازتان واریز کنید. این اتفاق ممکن است خستهکننده باشد، اما کمی خویشتنداری میتواند به موفقیت شما در آیندهای نهچندان دور کمک کند.
وقتی در پسانداز پول هوشمندانه عمل کنید، میتوانید با یک شبکه ایمنی در طول زمان رشد کنید و وقتی نوبت به سرمایهگذاری یا راهاندازی یک سرمایهگذاری تجاری میرسد، آماده خواهید بود که بهسرعت در آن مشارکت کنید. حال میدانیم با مدیریت صحیح امور مالی خود، چگونه میتوانیم در زندگی و کار موفق شویم.
17. از اشتباهات خود درس بگیرید
همانطور که ترومن کاپوتی (Truman Capote) یکبار نوشت: «شکست چاشنیِ موفقیت است». اکنون توضیح میدهیم چگونه با وجود اشتباهات و شکستهایمان آدم موفقی باشیم. هرچه بیشتر بهعنوان یک کارآفرین از منطقه امن خود خارج شوید، امکان خطای شما بیشتر میشود.
اگر میخواهید موفق شوید، باید بهجای اینکه با اشتباهات در هم بشکنید، از آنها درس بگیرید و بهعنوان یک فرصت به شکستهایتان نگاه کنید. در واقع اتفاقی که امروز از نظر شما ناگوار است، میتواند از شکستهای بزرگترِ آینده جلوگیری کند.
جمعبندی و نتیجهگیری
بسیاری از این ویژگیها و رفتارهایی که در مسیر پیشرفت شغلی میتوانند کمک کننده باشند، در رهبران بزرگ نیز یافت میشوند. با در نظر گرفتن این ۱۰ نکته موفقیت شغلی میتوانید خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید و به اهداف شغلی نهایی خود برسید. در این مطلب 17 رمز و راز موفقیت در کار را به طور کامل بررسی کردیم. اگر سؤال و یا انتقادی درمورد این مطلب دارید، با ما به اشتراک بگذارید.