راه حل قانونی عدم پرداخت شارژ ساختمان

آخرین بروزرسانی: 3 شهریور 1403
راه حل قانونی عدم پرداخت شارژ ساختمان

راه حل قانونی عدم پرداخت شارژ ساختمان

مقدمه

یکی از مشکلات اصلی و اساسی در هر آپارتمان و مجتمع مسکونی، عدم پرداخت شارژ ساختمان توسط برخی از ساکنین است. باوجوداینکه آپارتمان‌نشینی سال‌ها است که در ایران رواج داشته، اما همچنان برخی افراد قوانین آپارتمان‌نشینی را رعایت نکرده و دیگران و مدیر ساختمان را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. در این میان، مشکل پرداخت‌نکردن شارژ ساختمان که خرج هزینه‌های ساختمان می‌شود، یکی از مسائل رایج است که سبب ایجاد اختلاف می‌شود؛ چرا که برخی از ساکنین، از پرداخت به‌موقع شارژ ساختمان امتناع کرده و مقررات ساختمان را رعایت نمی‌کنند. این موضوع در حالی است که هنگام خرید آپارتمان، به طور ضمنی شما با رعایت مقررات ساختمان که پرداخت شارژ نیز یکی از آن‌ها است موافقت می‌کنید.

در همین راستا یکی از پررنگ‌ترین پرسش‌هایی که افراد از مشاوران حقوقی در زمینه حقوق آپارتمان‌نشینی دارند این است که راه‌حل قانونی برخورد با شخصی که شارژ ساختمان را پرداخت نمی‌کند چیست و در مقابل این فرد، چه ضمانت اجرای قانونی وجود دارد. در این مطلب، قصد داریم به پاسخ به این پرسش بپردازیم و بررسی کنیم که مدیر ساختمان و سایر ساکنین چه راهی برای برخورد با افرادی دارند که شارژ ساختمان را پرداخت نمی‌کنند.

در نتیجه اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و قصد دارید که از طریق قانونی با همسایه خود برخورد کنید، پیشنهاد می‌شود این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

1. شارژ ساختمان چیست؟

قبل از پرداختن به مبحث جریمه‌ها، مختصری درباره شارژ ساختمان توضیح می‌دهیم. منظور از شارژ مبلغی است که هر واحد باید برای هزینه‌های عمومی و مشترک ساختمان پرداخت کند. این مبلغ بسته به شرایط و امکانات ساختمان، صرف نظافت مشاعات، تعمیر و نگهداری آسانسور، حقوق و مزایای سرایدار یا نگهبان و باغبان و … می‌شود. در برخی ساختمان‌ها کنتور آب، برق و گاز مشترک است؛ بنابراین هزینه‌های قبض این موارد نیز به مبلغ شارژ اضافه می‌شود.

روش تعیین شارژ بسته به نظر ساکنان و اعضای هیئت‌مدیره مشخص می‌شود. ممکن است بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد میزان شارژ متغیر باشد و یا بدون درنظرگرفتن تعداد ساکنین، هر واحد میزان شارژ ثابتی داشته باشد. همه باید هزینه‌های شارژ را به‌صورت کامل پرداخت کنند و کسی نمی‌تواند؛ مثلاً با ادعای اینکه از آسانسور استفاده نمی‌کند، از پرداخت هزینه‌های مربوط به آن خودداری کند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که شما آپارتمانی را اجاره یا خریداری می‌کنید، شما با امضای قرارداد اجاره یا بیع، پرداخت شارژ ساختمان را نیز پذیرفته‌اید. در نتیجه شما نمی‌توانید پس از امضای قرارداد به بهانه عدم استفاده از امکانات ساختمان، از پرداخت شارژ امتناع نمایید و تمام واحدهای ساختمان حتی در صورت عدم استفاده از امکانات عمومی و مشترک، موظف به پرداخت مبلغ شارژ هستند.

شارژ ساختمان توسط هیئت‌مدیره ساختمان و با اعمال‌نظر ساکنین تعیین می‌شود و ممکن است در برخی از مجتمع‌ها مبلغ شارژ برای هر واحد متناسب با تعداد افرادی باشد که درآن‌واحد زندگی می‌کنند و یا ممکن است برای تمامی واحدها یکسان باشد. درهرصورت، زمانی که شما قصد اجاره یا خرید واحد را دارید، این مبلغ شارژ مشخص است و شما می‌توانید درصورتی‌که با آن موافق نیستید از امضای قرارداد خودداری نمایید.

پرداخت شارژ ساختمان بر عهده کیست؟

پرداخت شارژ ساختمان بر عهده کیست؟

2. پرداخت شارژ ساختمان بر عهده کیست؟

یکی دیگر از پرسش‌هایی که درباره شارژ ساختمان و عدم پرداخت آن از مشاوران حقوقی پرسیده می‌شود این است که آیا پرداخت شارژ بر عهده مالک است یا مستأجر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت این موضوع بستگی به توافقی دارد که موجر و مستأجر با یکدیگر در هنگام تنظیم قرارداد اجاره داشته‌اند. اگر مالک و مستأجر با یکدیگر توافق کرده باشند که پرداخت شارژ بر عهده مالک باشد، در این صورت مستأجر تکلیفی بر پرداخت شارژ ندارد. اما اگر در هنگام تنظیم قرارداد اجاره، پرداخت شارژ ساختمان جزو یکی از تعهدات مستأجر باشد در این صورت مالک تکلیفی بر پرداخت آن نخواهد داشت. توجه داشته باشید که اگر پرداخت شارژ بر عهده مالک باشد و مالک از پرداخت شارژ امتناع کند، در این صورت مستأجر می‌تواند مبلغ شارژ را از اجاره‌بها کم کند.

اما اگر پرداخت شارژ بر عهده مستأجر باشد و مستأجر از پرداخت شارژ خودداری کند، در این صورت مدیر ساختمان این حق را دارد که برای دریافت شارژ هم به مالک و هم به مستأجر مراجعه کند. باتوجه‌به این توضیحات اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در عرف اجاره، پرداخت هزینه‌های استفاده از عین مستأجره اصولاً بر عهده مستأجر است و در همین راستا می‌توان این نتیجه را گرفت که در عرف اجاره‌نشینی در ایران، غالباً پرداخت شارژ بر عهده مستأجر است.

3. روش‌های تعیین شارژ ساختمان چیست؟

یکی دیگر از موضوعاتی که پیش از بیان راه‌حل قانونی برخورد با عدم پرداخت شارژ ساختمان باید به آن بپردازیم، توضیح روش‌های پرداخت شارژ ساختمان است. در بخش قبل از این نوشتار بیان شد که شارژ ساختمان ممکن است به طرق مختلفی تعیین شود و در این بخش از مطلب قصد داریم تا به توضیح بخشی از این روش‌ها بپردازیم. توجه داشته باشید که تعیین روش، بستگی به نوع شارژ ساختمان دارد.

1.3. روش شارژ ثابت و شارژ واحدی

اگر شارژ ساختمان شارژ ثبات باشد، مبلغ شارژ برای هر واحد به‌صورت یکسان تعیین می‌شود. در این روش تمام هزینه‌های عمومی و مشترک ساختمان محاسبه می‌شود و مبلغ کل تقسیم بر واحدهای ساختمان می‌شود و مبلغی که هر واحد باید بپردازد مشخص می‌شود. این روش بیشتر در مجتمع‌های تجاری و مجتمع‌های مسکونی‌ای کاربرد دارد که واحدها متراژ تقریباً یکسانی دارد و در مجتمع‌هایی که متراژ واحدها با یکدیگر متفاوت است، شارژ هر واحد ممکن است متفاوت از واحد دیگر باشد و از روش شارژ واحدی استفاده شود. روش شارژ واحدی علاوه بر ساختمان‌هایی که واحدهای با متراژ متفاوت دارند، برای ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی نداشته و هر واحد کنتور مجزا دارد.

2.3. روش شارژ نفری و روش ترکیبی

یکی دیگر از روش‌های تعیین مبلغ شارژ ساختمان، روش شارژ نفری است. در این روش، شارژ هر واحد متناسب با تعداد نفراتی تعیین می‌شود که درآن‌واحد زندگی می‌کنند. این روش تعیین شارژ غالباً در ساختمان‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که برای مثال کنتور آب مشترک دارند و در نتیجه، هزینه قبض آب برای هر واحد به نسبت استفاده تعداد نفرات مشخص می‌شود. به‌عنوان نتیجه‌گیری این مطلب باید ذکر شود که منصفانه‌ترین روش تعیین شارژ، روش ترکیبی است؛ بدین صورت که هزینه‌هایی مانند هزینه سرایدار، نظافت، تعمیر آسانسور و غیره به میزان واحد و هزینه‌هایی مانند هزینه آب و برق و گاز، به‌صورت نسبی از هر واحد دریافت گردد.

راه‌حل قانونی برخورد با عدم پرداخت شارژ ساختمان چیست؟

راه‌حل قانونی برخورد با عدم پرداخت شارژ ساختمان چیست؟

4. راه‌حل قانونی برخورد با عدم پرداخت شارژ ساختمان چیست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز بیان شد، ممکن است برخی از واحدهای ساختمان از پرداخت شارژ ساختمان امتناع نمایند و سبب ایجاد مشکلات و اختلافاتی میان ساکنین شوند. برای حل این مشکل، بهتر است مدیر ساختمان و اعضای هیئت‌مدیره ساختمان ابتدا مشکل را از طریق گفت‌وگو و سازش حل کنند و سپس اگر مشکل از طرق مسالمت‌آمیز برطرف نشد، اقدام به مراجعه به مراجع قضایی نمایند. دلیل این امر نیز این است که حل این مشکل از طریق مراجع قضایی ممکن است سبب تشدید مشکل شود و ازآنجایی‌که ساکنین ساختمان در یک محل زندگی می‌کنند، ممکن است این موضوع آرامش ساکنین را مختل کرده و سبب ایجاد مشکلات بزرگ‌تری شود.

اما گاهی پیش می‌آید که حل مشکل عدم پرداخت شارژ ساختمان از طریق سازش رفع نمی‌شود و در این شرایط، راهی جز مراجعه به مراجع قضایی باقی نمی‌ماند. توجه داشته باشید که اگر مشکل از طریق گفت‌وگو رفع نشود، مراحل و روش‌های قانونی حل این مشکل به شرح زیر است:

1.4. مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه

یکی از راه‌های قانونی برای مقابله با عدم پرداخت شارژ ساختمان، مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه علیه همسایه متخلف و خاطی است. در متن اظهارنامه تنظیمی، باید مبلغ بدهی و مدتی که پرداخت این بدهی به‌تعویق‌افتاده است ذکر گردد. توجه داشته باشید که به‌طورکلی، شورای حل اختلاف یکی از مراجع رسیدگی به مشکلات و اختلافات آپارتمان‌نشینی است. اما در ارتباط با دعوای عدم پرداخت شارژ ساختمان و آپارتمان، شورا تا زمانی صالح به رسیدگی است که مبلغ بدهی تا 5 میلیون تومان باشد و اگر مبلغ بدهی بیش از این مبلغ باشد، مدیر ساختمان باید به مراجع عمومی مراجعه کند.

پس از ابلاغ اظهارنامه، اگر واحد مزبور پس از گذشت 10 روز از دریافت اظهارنامه اقدام به پرداخت بدهی ننماید، در این صورت مدیر ساختمان می‌تواند خدمات مشترک را برای واحدی که شارژ خود را پرداخت نکرده است قطع نماید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مدیر ساختمان فقط آن دسته از خدماتی را می‌تواند قطع کند که جزو خدمات عمومی و مشترک محسوب می‌شوند؛ برای مثال اگر کنتور آب مشترک باشد، در این صورت مدیر می‌تواند آب آن واحد را قطع کند اما اگر واحدی که شارژ ساختمان را نپرداخته است کنتور اختصاصی آب داشته باشد، در این صورت مدیر ساختمان نمی‌تواند کنتور را قطع کند.

2.4. صدور اجرائیه عدم پرداخت شارژ ساختمان

ممکن است مالک یا مستأجر بدهکار پس از دریافت اظهارنامه و قطع خدمات مشترک، همچنان از پرداخت بدهی خود امتناع نماید. در این شرایط راه‌حل قانونی بعدی که پیشروی مدیر ساختمان است، مراجعه به اداره ثبت منطقه است. در این موارد، اداره ثبت باتوجه‌به اظهارنامه‌ای که پیش‌ازاین علیه مالک یا مستأجر بدهکار تنظیم شده است، اقدام به صدور اجرائیه برای فرد بدهکار می‌نماید. پس از صدور اجرائیه اداره ثبت، بدهکار 10 روز فرصت دارد تا بدهی خود را پرداخت نماید و یا با مدیر ساختمان به توافقی برای پرداخت برسد. توجه داشته باشید که مراجعه به اداره ثبت، یکی از راه‌های قانونی برای برخورد با همسایه بدهکار است که در این روش نیازی به مراجعه به دادگاه نبوده و اگر این روش نیز پاسخگو نبود، در قدم بعدی مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید.

3.4. مراجعه به دادگاه برای طرح دعوای عدم پرداخت شارژ ساختمان

اگر پس از طی مراحل بالا یعنی مراجعه به شورای حل اختلاف، تنظیم اظهارنامه و صدور اجرائیه واحد مربوطه همچنان نسبت به بدهی خود اقدام نکند در این شرایط مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه نموده و دادخواستی تنظیم نماید. به طور معمول، موارد این‌چنینی در دادگاه بدون نوبت رسیدگی و صدور حکم می‌شود. پس از طرح دعوا در دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه مندرجات پرونده را بررسی می‌کند و پس از اثبات بدهکار بودن واحد، دادگاه حکم به جریمه نقدی و محرومیت از خدمات دولتی خواهد داد. منظور از خدمات دولتی آب و برق و گاز است و مبلغ جریمه نقدی معمولاً 2 برابر بدهی بدهکار است که این مبلغ باید به صندوق ساختمان واریز گردد.

پس از ابلاغ حکم دادگاه به بدهکار، این شخص به مدت 10 روز فرصت دارد تا به‌حکم دادگاه اعتراض نماید. پس از ثبت اعتراض محکوم‌علیه، مراتب اعتراض در دادگاه بدون نوبت و بدون رعایت تشریفات دادرسی بررسی می‌شود. توجه داشته باشید که اگر دادگاه حکم به قطع خدمات دولتی داده باشد، قطع خدمات تا زمان رسیدگی به اعتراض و صدور حکم قطعی به تعویق خواهد افتاد. به طور معمول، اعتراضی که به این حکم می‌شود غالباً اعتراضی است که به مبلغ بدهی می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر مالک یا مستأجر اعتراضی به مبلغ شارژ و نحوه تعیین شارژ داشته باشند، می‌توانند با مدیر ساختمان در این زمینه مذاکره کنند و اگر این گفت‌وگو بی‌نتیجه باشد واحد معترض می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه نماید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر مالکان ساختمان نسبت به سوءاستفاده مدیر ساختمان از منابع مالی اعتراض داشته باشند، باید این اعتراض را در دادگاه عمومی مطرح نمایند.

توضیح قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد عدم پرداخت شارژ ساختمان

توضیح قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد عدم پرداخت شارژ ساختمان

5. توضیح قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد عدم پرداخت شارژ ساختمان

پرداخت حق شارژ بر عهده تمام مالکین و مستأجرانی است که در آپارتمان زندگی می‌کنند، حتی اگر واحد آنها در آپارتمان خالی از سکنه است؛ بنابراین، درصورتی‌که یکی از این افراد از پرداخت شارژ امتناع کند، می‌توان سراغ قانون تملک آپارتمان‌ها رفت و مطابق با توضیحات آورده شده در این قانون، با او برخورد کرد.

  • ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها، دراین‌خصوص می‌گوید:

در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک از طرف مدیر یا هیئت مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود. هر گاه مالک یا استفاده‌کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد، مدیر یا هیئت مدیران می‌توانند به تشخیص خود و باتوجه‌به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ – تهویه‌مطبوع – آب گرم – برق – گاز و غیره به او خودداری کنند و درصورتی‌که مالک و یا استفاده‌کننده همچنان اقدام به تصفیه‌حساب ننمایند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد.

عملیات اجرائی طبق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و مدیر یا هیئت مدیران موظف هستند که به‌محض وصول وجوه، مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک، فوراً اقدام نمایند.

قانون بالا دارای تبصره‌هایی نیز است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • تبصره ۱

درصورتی‌که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند. دادگاه‌ها موظف‌اند این‌گونه شکایات را خارج‌ازنوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه می‌شود، محروم کنند و تا دوبرابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند. استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینه‌های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به‌حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود. (الحاقی به‌موجب قانون اصلاح قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب ۱۳۷۶)

  • تبصره ۲

رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیئت مدیران و صورت ریز سهم مالک یا استفاده‌کننده از هزینه‌های مشترک و رونوشت اظهارنامه ابلاغ شده به مالک یا استفاده‌کننده، باید ضمیمه تقاضانامه صدور اجرائیه گردد.

  • تبصره ۳

نظر مدیر یا هیئت مدیران ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه نخستین محل وقوع آپارتمان قابل‌اعتراض است، دادگاه خارج‌ازنوبت و بدون رعایت تشریفات آئین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رأی می‌دهد این رأی قطعی است. در مواردی که طبق ماده فوق تصمیم به قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد، دادگاه به‌محض وصول اعتراض اگر دلایل را قوی تشخیص دهد، دستور متوقف گذاردن تصمیم قطع خدمات مشترک را تا صدور رأی خواهد داد.

  • تبصره ۴

درصورتی‌که مالک یا استفاده‌کننده مجدداً و مکرراً در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه‌های مشترک گردد علاوه بر سایر پرداختی‌ها، مکلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به‌عنوان جریمه می‌باشد. (اصلاحی به‌موجب لایحه قانونی اصلاح قانون الحاق ماده ۱۰ مکرر و دو تبصره به قانون تملک آپارتمان‌ها)

طبق قانون بالا، تکمیلِ اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان اولین کاری است که مدیر برای اخذِ مبلغ شارژ انجام می‌دهد و آن را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌برند تا برای شخصی که از پرداخت شارژ ساختمان امتناع می‌کند، ارسال شود. درصورتی‌که فرد این اظهارنامه را دریافت کند و پس از ده روز اقدام به پرداخت بدهی خود نکند، اینجاست که از برخی خدمات مشترک محروم خواهد شد.

در بیشتر مواقع، عدم آگاهی از اینکه مسئولِ پرداخت شارژ ساختمان چه کسی است، باعث به‌وجودآمدن چنین مشکلاتی در ساختمان‌ها می‌شود؛ بنابراین خوب است بدانید که شارژ ساختمان را چه کسی باید پرداخت کند.

نمونه اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان

نمونه اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان

6. نمونه اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان

خواهان: نام – نام خانوادگی – شغل و آدرس مدیر ساختمان

خوانده: نام – نام خانوادگی – شغل و آدرس ساکنی که از پرداخت شارژ، امتناع کرده است.

موضوع: الزام خوانده، به پرداخت شارژ ساختمان، مقوم به ….

دلایل و منضمات: اظهارنامه پرداخت شارژ ساختمان – استشهادیه

شرح خواسته:

ریاست محترم شورای حل اختلاف

اینجانب، …….. مدیر ساختمان ….. به آدرس ……………………….. بوده و خوانده محترم نیز، ساکن واحد……….. ساختمان مورد اشاره هستند که متأسفانه، از پرداخت هزینه‌های شارژ ساختمان، استنکاف می‌ورزند و علی‌رغم تذکر لسانی و ارسال اظهارنامه به ایشان، همچنان از پرداخت شارژ خودداری می‌نمایند؛ لذا به‌موجب این دادخواست، از آن مرجع محترم، تقاضای الزام ایشان به پرداخت و صدور رأی شایسته، مستدعی است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

باتوجه‌به مطالبی که در این نوشتار بیان شد، نتیجه خواهیم گرفت که هر فردی پیش از خرید یا اجاره واحد آپارتمانی باید از مقررات ساختمان مربوط به پرداخت شارژ مطلع شود تا بعداً اختلافی در این زمینه حادث نگردد. هزینه شارژ ساختمان شامل مواردی مانند هزینه‌های مربوط به سرایدار، هزینه آب، برق، گاز، هزینه تعمیرات و نگهداری، هزینه گل‌کاری و سایر هزینه‌های ضروری و عمومی می‌شود. امضای قرارداد ساختمان به معنای قبول پرداخت شارژ ساختمان است و در صورت عدم پرداخت شارژ ساختمان مدیر ساختمان حق دارد اقدامات قانونی لازم را در این زمینه انجام دهد.

این اقدامات شامل مواردی مانند مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه، مراجعه به اداره ثبت و صدور اجرائیه و مراجعه به دادگاه عمومی حقوقی است. مدیر ساختمان می‌تواند تا زمانی که بدهکار بدهی خود را پرداخت نکرده است، اقدام به قطع خدمات مشترک نماید. قطع این خدمات مشترک تا زمان عدم پرداخت بدهی ادامه خواهد داشت مگر اینکه واحد بدهکار برای وصل خدمات حکم قضایی دریافت نماید. پس از پرداخت بدهی، مدیر ساختمان باید خدمات مشترک را وصل کند و اگر خدمات دولتی مثل آب و برق قطع شده باشد، در این صورت برای وصل دوباره آن به‌حکم قضایی احتیاج است.

جهت آشنایی کامل با قوانین و ضوابط مربوط به این مقاله به  در بخش هایپر فایل وب‌سایت مراجعه فرمایید.

جهت آشنایی کامل با “راه حل قانونی عدم پرداخت شارژ ساختمان” به “فایل پاورپوینت قانون تملک آپارتمان‌ها” و جهت آشنایی بیشتر با قوانین و ضوابط مربوط به این مقاله به “قانون تملک آپارتمان‌ها | مصوب سال 1343 در پکیج “قانون تملک آپارتمان‌ها” در بخش گنجینه فایل وب‌سایت مراجعه فرمایید.

اشتراک‌گزاری در شبکه‌های اجتماعی

16 دیدگاه

  1. ناشناس 21 بهمن 1403 در 02:39 - پاسخ

    سلام ای برای عدم پرداخت شارژ مدیر مالی یا حسابدار می‌تواند شکایت کند

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 22 بهمن 1403 در 06:01 - پاسخ

      سلام وقت شما بخیر
      بله تفاوتی ندارد، در صورت عدم پرداخت شارژ، مدیر ساختمان می‌تواند مطابق روش گفته از افراد مبلغ را مطالبه نماید.

  2. احمدرضاشاهی 5 اسفند 1403 در 15:30 - پاسخ

    سلام وقت بخیر هویت مالک یا مالکین 1 واحد از ساختمان 5 واحدی برای بقیه مالکین مجهول است تاکنون نیز مراحل قانونی هییت مدیره و مدیر انجام نگردیده وساکنین همان واحد از پرداخت شارز خودداری مینمایند لطفا راهنمایی فرمایید سپاس

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 5 اسفند 1403 در 16:51 - پاسخ

      با سلام و احترام
      مدیر ساختمان با داشتن صورتجلسه تعیین مدیر از مابقی مالکین، می‌تواند با ارائه اطلاعات واحد مورد نظر، از اداره ثبت اسناد و املاک هویت مالک یا مالکین واحد را استعلام نماید.

  3. اسلامی 26 فروردین 1404 در 06:05 - پاسخ

    سلام وقت بخیر
    مدیر ساختمانی ریز هزینه کرد مبلغی که به عنوان شارژ دریافت می کند را ارائه نمی کند و متخلف است، و یکی از ساکنین با مدیریت ایشان موافق نیست و البته مابقی ساکنین به دلیل سرباز زدن از نیفتادن مسئولیت مدیریت بر دوششان صرفاً با ایشان موافقند، در حال حاضر شخصی که با مدیریت موافق نیست به مدیر متخلف شارژ پرداخت نکرده و اقدام به پرداخت قبوض عمومی به صورت کامل (نه فقط سهم واحد خود) می نماید. تا جبران مابقی هزینه ها من جمله نظافت و هزینه های نگهداری جزئی و … باشد.
    مدیر ساختمان درب پشت بام را قفل زده و مانع ورود ساکنی است که با مدیریت ایشان مخالف است.
    حق با کیست و باید چه کار کرد ؟

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 26 فروردین 1404 در 12:17 - پاسخ

      سلام وقت شما هم بخیر

      با توجه به شرحی که دادید، به نظر می‌رسد چندین مسئله حقوقی در این میان مطرح است و تعیین دقیق “حق با کیست” نیازمند بررسی دقیق‌تر قوانین و مقررات مربوط به مدیریت ساختمان و روابط بین ساکنین در ایران است. با این حال، می‌توان به طور کلی به برخی از جوانب موضوع اشاره کرد:

      تخلف مدیر ساختمان:

      عدم ارائه ریز هزینه‌ها: مدیر ساختمان طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن، موظف است صورت هزینه‌های مشترک ساختمان را به طور شفاف و دوره‌ای به اطلاع کلیه ساکنین برساند. عدم انجام این کار تخلف محسوب می‌شود.
      قفل کردن پشت بام: پشت بام جزء مشاعات ساختمان محسوب می‌شود و هیچ یک از ساکنین، از جمله مدیر، حق ندارند مانع استفاده سایر ساکنین از مشاعات شوند. قفل کردن پشت بام توسط مدیر، اقدامی غیرقانونی و تجاوز به حقوق سایر ساکنین است.
      اقدام ساکن مخالف:

      عدم پرداخت شارژ: در حالت کلی، ساکنین موظف به پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک (شارژ) هستند. عدم پرداخت شارژ به دلیل نارضایتی از عملکرد مدیر، نمی‌تواند به طور کامل توجیه قانونی داشته باشد. با این حال، اگر تخلف مدیر محرز شود و ساکن مدارکی دال بر این تخلفات داشته باشد، می‌تواند از طریق قانونی برای احقاق حقوق خود اقدام کند.
      پرداخت قبوض عمومی به صورت کامل: اقدام این ساکن در پرداخت قبوض عمومی به صورت کامل، اگرچه با نیت جبران سایر هزینه‌ها انجام شده، اما ممکن است از نظر قانونی مشکلاتی ایجاد کند. هزینه‌های مشترک باید به صورت شفاف و بر اساس سهم هر واحد تعیین و پرداخت شود. پرداخت یک جانبه قبوض توسط یک ساکن، بدون توافق سایرین، ممکن است منجر به اختلاف شود.
      حق با کیست؟

      با توجه به اطلاعات ارائه شده، به نظر می‌رسد که مدیر ساختمان در عدم ارائه ریز هزینه‌ها و قفل کردن پشت بام متخلف است. این اقدامات نقض آشکار حقوق سایر ساکنین محسوب می‌شود.

      در مورد ساکن مخالف، عدم پرداخت شارژ به طور کلی تخلف محسوب می‌شود، اما با توجه به تخلفات مدیر، این ساکن حق دارد از طریق قانونی برای پیگیری موضوع و احقاق حقوق خود اقدام کند. پرداخت یک جانبه قبوض نیز روش مناسبی برای جبران هزینه‌ها نیست و بهتر است از طریق قانونی پیگیری شود.

      چه باید کرد؟

      برای حل این مشکل، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

      تلاش برای گفت‌وگو و مذاکره: در ابتدا، ساکن مخالف می‌تواند به طور رسمی و کتبی از مدیر ساختمان درخواست ارائه ریز هزینه‌ها و رفع انسداد پشت بام را نماید. تلاش برای گفت‌وگو و مذاکره مسالمت‌آمیز همواره بهترین راه حل است.
      تشکیل جلسه با سایر ساکنین: ساکن مخالف می‌تواند موضوع را با سایر ساکنین در میان بگذارد و سعی کند نظر اکثریت را برای پیگیری قانونی جلب کند. اگر اکثریت ساکنین نیز از عملکرد مدیر ناراضی باشند، قدرت چانه‌زنی و پیگیری قانونی افزایش می‌یابد.
      ارسال اظهارنامه: اگر گفت‌وگو و مذاکره به نتیجه نرسید، ساکن مخالف می‌تواند از طریق مراجع قضایی (دفاتر خدمات الکترونیک قضایی) یک اظهارنامه رسمی برای مدیر ارسال کند و خواستار ارائه ریز هزینه‌ها، رفع انسداد پشت بام و انجام وظایف قانونی خود شود.
      طرح شکایت در مراجع قانونی: در صورت عدم توجه مدیر به اظهارنامه، ساکن مخالف (و یا سایر ساکنین در صورت توافق) می‌توانند با استناد به قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن، علیه مدیر ساختمان در دادسرای محل وقوع ملک طرح شکایت کنند.
      اقدام برای عزل مدیر: اگر تخلفات مدیر محرز شود و اکثریت ساکنین با عملکرد او مخالف باشند، می‌توانند با رعایت تشریفات قانونی (مانند برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده)، نسبت به عزل مدیر و انتخاب مدیر جدید اقدام کنند.
      پرداخت شارژ و پیگیری قانونی: توصیه می‌شود که ساکن مخالف، ضمن پیگیری قانونی تخلفات مدیر، نسبت به پرداخت سهم خود از شارژ اقدام کند تا از این بابت دچار مشکل قانونی نشود. در صورت اثبات تخلف مدیر، می‌توان مبالغ پرداختی اضافی را از طریق قانونی مطالبه کرد.
      عدم پرداخت یک جانبه قبوض: بهتر است ساکن مخالف از پرداخت یک جانبه قبوض عمومی خودداری کند و موضوع هزینه‌های مشترک را از طریق قانونی و با همکاری سایر ساکنین پیگیری نماید.
      نکات مهم:

      جمع‌آوری مستندات مربوط به تخلفات مدیر (مانند عدم ارائه صورت هزینه‌ها، تصاویر قفل بودن پشت بام و غیره) برای پیگیری قانونی بسیار مهم است.
      همکاری و اتحاد بین ساکن مخالف و سایر ساکنینی که از عملکرد مدیر ناراضی هستند، می‌تواند روند پیگیری را تسهیل کند.

      موفق و پیروز باشید

  4. ابوالفضل طیبی کرج 26 فروردین 1404 در 14:42 - پاسخ

    سلام درود واوقات بخیر وخوشی ، لطفا بفرماییدآیا در آپارتمانهای قولنامه ای که دارای پارکینک مشاعی هستند درصورت اکستنکاف (مستاجر ویا مالک ) از پرداخت حق شارژ ماهانه ، مدیر ساختمان یا اعضای هییت مدیره میتوانند از ورود اتومبیل فرد خاطی به پارکینک که پارکینگ مشاعی است ،جلوگیری بعمل بیاورند ؟!چرا که در مواردی بغیر از این اقدام سایر اقدامات بازدارنده ای مانند قطع آب وبرق وگاز (که قاعدتا باسایر واحدها مشترک است ) امکان ندارد

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 26 فروردین 1404 در 16:48 - پاسخ

      سلام و درود و اوقات شما هم بخیر و خوشی.

      در خصوص آپارتمان‌های قولنامه‌ای با پارکینگ مشاعی و امتناع از پرداخت حق شارژ، پاسخ به سوال شما منفی است. مدیر ساختمان یا هیئت مدیره نمی‌توانند از ورود اتومبیل مالک یا مستاجری که از پرداخت حق شارژ امتناع می‌کند به پارکینگ مشاعی جلوگیری کنند. دلیل این امر به شرح زیر است:

      مشاع بودن پارکینگ: پارکینگ مشاعی به تمام مالکین یا ساکنین ساختمان تعلق دارد و حق استفاده از آن برای همه محفوظ است، مگر آنکه در قوانین و مقررات خاص ساختمان یا توافقنامه‌ای خلاف آن صراحتاً ذکر شده باشد. عدم پرداخت حق شارژ، حق مالکیت یا حق استفاده از بخش‌های مشاعی را سلب نمی‌کند.
      عدم تناسب اقدام: جلوگیری از ورود به پارکینگ، یک اقدام تنبیهی است که با ماهیت بدهی (حق شارژ) تناسب ندارد. حق شارژ، یک بدهی مالی است و باید از طریق قانونی مطالبه شود.
      مغایرت با حقوق مالکیت/استفاده: این اقدام می‌تواند به عنوان تجاوز به حقوق مالکیت یا حق استفاده از ملک تلقی شود و پیگیری قانونی به همراه داشته باشد.
      راهکارهای قانونی مدیر ساختمان و هیئت مدیره برای وصول حق شارژ:

      مدیر ساختمان و هیئت مدیره برای وصول حق شارژ معوقه می‌توانند از طریق قانونی اقدام کنند. این اقدامات شامل موارد زیر است:

      تذکر و اخطار کتبی: در ابتدا، مدیر ساختمان یا هیئت مدیره باید به صورت کتبی به فرد خاطی تذکر داده و مبلغ بدهی و مهلت پرداخت را اعلام کنند.
      طرح دعوی در مراجع قضایی: در صورت عدم پرداخت پس از تذکر، مدیر ساختمان یا هیئت مدیره می‌توانند با استناد به مدارک مربوطه (از جمله اساسنامه ساختمان، صورتجلسات، و مدارک مربوط به هزینه‌ها) در دادگاه‌های عمومی حقوقی طرح دعوی کنند و مطالبه وجه نمایند.
      اجرای حکم: پس از صدور حکم قطعی به نفع ساختمان، می‌توان از طریق اجرای احکام دادگستری نسبت به وصول مبلغ حق شارژ اقدام کرد.
      نکات مهم:

      قطع خدمات مشترک مانند آب، برق و گاز (در صورتی که اشتراکی باشد) نیز به دلیل ارتباط آن با سایر واحدها و ایجاد اختلال در زندگی آنها، معمولاً مجاز نیست و می‌تواند مسئولیت قانونی برای مدیر ساختمان یا هیئت مدیره ایجاد کند.
      قوانین و مقررات مربوط به آپارتمان‌نشینی (قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن) بر این موارد حاکم است.
      بنابراین، بهترین و قانونی‌ترین راه برای وصول حق شارژ، پیگیری از طریق مراجع قضایی است. اقداماتی مانند جلوگیری از ورود به پارکینگ مشاعی، غیرقانونی و قابل پیگیری خواهد بود.

      موفق و پیروز باشید

  5. علی 18 اردیبهشت 1404 در 15:50 - پاسخ

    سلام مبلغ اظهارنامه که توسط مدیر پرداخت می شود طبق قانون جزو بدهی بدهکار هست؟یا مدیر از جیب خودش پرداخت بکند؟

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 18 اردیبهشت 1404 در 16:35 - پاسخ

      سلام کاربر گرامی
      طبق ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها، در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، این هزینه‌ها از طرف مدیر یا هیئت مدیران به وسیله اظهارنامه، با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن، مطالبه می‌شود.
      بنابراین، مبلغ اظهارنامه که توسط مدیر ساختمان پرداخت می‌شود، در نهایت جزو بدهی بدهکار محسوب شده و او موظف به پرداخت آن خواهد بود. مدیر ساختمان از طرف مالکین و به منظور وصول مطالبات ساختمان این اقدام را انجام می‌دهد و نباید هزینه آن را از جیب شخصی خود پرداخت کند.
      مدیر ساختمان پس از پرداخت هزینه اظهارنامه، می‌تواند این مبلغ را به همراه سایر هزینه‌های معوقه از مالک یا استفاده‌کننده بدهکار مطالبه نماید.

  6. عبدی 24 اردیبهشت 1404 در 10:41 - پاسخ

    سلام، مستاجر اقدام به مدت شش ماه پرداخت شارژ نکرده است، مدیر ساختمان پس از تخلیه مستاجر به مالک اعلام کرده که شش ماه عدم پرداخت شارژ وجود دارد و باید مالک مبلغ را پرداخت کند. با توجه به تسویه و تخلیه مستاجر آیا مالک باید مبلغ را پرداخت کند؟ لازم به ذکر است مالک هیچ اطلاعی از عدم پرداخت شارژ توسط مستاجر نداشته و مستاجر ادعا پرداخت کلیه مبالغ شارژ داشته است.

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 25 اردیبهشت 1404 در 07:21 - پاسخ

      سلام جناب عبدی

      به طور کلی، مسئولیت پرداخت شارژ بر عهده مستاجر است. این موضوع معمولاً در قرارداد اجاره نیز قید می‌شود. مستاجر موظف است در طول مدت اجاره، هزینه‌های مربوط به شارژ ساختمان را پرداخت کند.
      تسویه حساب و تخلیه: اینکه مستاجر ملک را تخلیه کرده و ادعا می‌کند تمام مبالغ را پرداخت کرده است، به خودی خود رافع مسئولیت او در قبال پرداخت شارژهای معوقه نیست. اگر واقعاً شارژی پرداخت نشده باشد، همچنان بدهکار است.
      عدم اطلاع مالک: عدم اطلاع مالک از عدم پرداخت شارژ توسط مستاجر، مسئولیت پرداخت را به گردن مالک منتقل نمی‌کند. مالک حق دارد از مستاجر مطالبه شارژهای پرداخت نشده را داشته باشد.
      نقش مدیر ساختمان: مدیر ساختمان وظیفه دارد پیگیری پرداخت شارژها را انجام دهد و در صورت عدم پرداخت، مراتب را به مالک اطلاع دهد. تأخیر مدیر در اطلاع‌رسانی به مالک، مسئولیت مالک در قبال پرداخت شارژهای معوقه مستاجر را ایجاد نمی‌کند.
      اثبات پرداخت: بار اثبات پرداخت شارژ بر عهده مستاجر است. اگر مستاجر ادعای پرداخت دارد، باید مدارکی مانند رسیدهای پرداخت یا گردش حساب بانکی ارائه کند که پرداخت شارژها را در طول شش ماه مورد نظر نشان دهد.

      توصیه‌ها:
      بررسی دقیق قرارداد اجاره: مفاد قرارداد اجاره در خصوص مسئولیت پرداخت شارژ و نحوه تسویه حساب پس از تخلیه بسیار مهم است.
      مطالبه مدارک از مستاجر: مالک باید از مستاجر بخواهد مدارک مثبته پرداخت شارژها را ارائه کند.
      مذاکره با مدیر ساختمان: مالک می‌تواند با مدیر ساختمان صحبت کرده و در مورد علت تأخیر در اطلاع‌رسانی و مستندات مربوط به عدم پرداخت شارژ توسط مستاجر جویا شود.
      پیگیری حقوقی: در صورتی که مستاجر مدارکی ارائه نکند یا از پرداخت شارژهای معوقه خودداری کند، مالک می‌تواند از طریق مراجع قانونی اقدام به مطالبه مبلغ شارژ نماید.
      در نهایت، مالک نباید بدون بررسی دقیق مدارک و اطمینان از عدم پرداخت شارژ توسط مستاجر، مبلغ مورد نظر مدیر ساختمان را پرداخت کند. مالک حق دارد از مستاجر مطالبه مدارک پرداخت را داشته باشد و در صورت عدم ارائه مدارک یا اثبات عدم پرداخت، از طریق قانونی اقدام کند.

  7. عرفان 2 خرداد 1404 در 23:42 - پاسخ

    با سلام و تشکر بابت پاسخگوییتون
    سوالی که دارم اگر مالک هزینه های عمومی ساختمان(مثل تجهیز روف گاردن یا باشگاه یا گذاشتن تانکر اضافی) رو پرداخت نکند هیئت مدیره میتونه این هزینه ها رو از مستاجر طلب کنه یا بخاطر پرداخت نشدنشون از ورود مستاجر به روف گاردن یا باشگاه ساختمان جلوگیری کنه؟یا مثلا آب و برق واحد مستاجر رو قطع کنه؟(مستاجر تماما شارژ ساختمان و هزینه های مربوط به خودش رو پرداخت میکنه)
    اگر قانونی که بهش استناد میکنید رو هم بگید ممنون میشم🙏

    • دکتر مصطفی نجفی
      دکتر مصطفی نجفی 3 خرداد 1404 در 10:52 - پاسخ

      سلام کاربر گرامی

      در مورد سوال شما، با توجه به قوانین جاری در ایران (قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن)، پاسخ به شرح زیر است:

      ۱. آیا هیئت مدیره می‌تواند هزینه‌های عمومی ساختمان را از مستاجر طلب کند؟
      خیر، هیئت مدیره نمی‌تواند هزینه‌های عمومی مربوط به تجهیز روف گاردن، باشگاه یا تانکر اضافی را مستقیماً از مستاجر طلب کند. مسئولیت پرداخت این‌گونه هزینه‌ها با مالک واحد است، زیرا این موارد جزو مشاعات و قسمت‌های مشترک ساختمان محسوب می‌شوند که مالکیت آن‌ها متعلق به مالکین است و بهبود و نگهداری آن‌ها بر عهده مالکین است.

      استناد قانونی:
      ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها: “حقوق و تعهدات و سهم هر یک از مالکین قسمت‌های مشترک، متناسب با نسبت مساحت قسمت اختصاصی آنها به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام آپارتمان‌ها خواهد بود، مگر آنکه ترتیب دیگری برای آن مقرر شده باشد.”
      ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: “هر یک از شرکا (مالکین) باید در پرداخت هزینه‌های مستمر و مخارجی که برای حفظ و نگاهداری قسمت‌های مشترک بنا و تاسیسات مربوط به آن و همچنین هزینه‌های خدماتی و تامین وسایل رفاهی که جنبه عمومی دارد و یا برای استفاده مشترک اختصاص داده شده است، طبق مقررات این آیین‌نامه و تصمیماتی که هیئت مدیره با اکثریت آرا می‌گیرد، مشارکت نماید.”

      ۲. آیا هیئت مدیره می‌تواند به دلیل پرداخت نشدن این هزینه‌ها توسط مالک، از ورود مستاجر به روف گاردن یا باشگاه جلوگیری کند؟
      بله، در صورتی که استفاده از روف گاردن یا باشگاه جزو امکانات عمومی ساختمان باشد که هزینه نگهداری و استفاده از آن بر عهده مالکین است و مالک واحد مربوطه سهم خود را پرداخت نکرده باشد، هیئت مدیره می‌تواند از استفاده مستاجر از این امکانات جلوگیری کند. این اقدام به دلیل عدم پرداخت سهم مالک از هزینه‌های عمومی و مشترک است، نه به دلیل بدهی مستقیم مستاجر.

      استناد قانونی:
      اگرچه قانون صراحتاً به منع مستاجر اشاره نمی‌کند، اما منطق حقوقی بر این است که امکاناتی که جنبه عمومی دارند و هزینه‌های آن‌ها باید توسط مالکین پرداخت شود، در صورت عدم پرداخت، امکان استفاده از آن‌ها توسط ساکنین (اعم از مالک یا مستاجر) محدود می‌شود. ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها این اختیار را به هیئت مدیره می‌دهد که در صورت عدم پرداخت سهم هزینه‌های مشترک، اقداماتی را علیه واحد بدهکار انجام دهد که شامل محدود کردن استفاده از امکانات عمومی نیز می‌شود.

      ۳. آیا هیئت مدیره می‌تواند آب و برق واحد مستاجر را قطع کند؟
      خیر، هیئت مدیره به هیچ عنوان نمی‌تواند آب و برق واحد مستاجر را به دلیل بدهی مالک قطع کند. حتی اگر مالک هزینه‌های عمومی را پرداخت نکرده باشد، قطع انشعابات آب و برق یک واحد مسکونی، بدون حکم قضایی، غیرقانونی است و می‌تواند منجر به مسئولیت قانونی برای هیئت مدیره شود. انشعابات آب و برق جزو حقوق اساسی هر شهروند است و قطع آن‌ها فقط در موارد خاص و با مجوز قانونی (مثلاً عدم پرداخت قبض آب و برق خود واحد به شرکت مربوطه) امکان‌پذیر است.

      استناد قانونی:
      اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: “حیثیت، جان، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.”
      قطع آب و برق بدون حکم قضایی، مصداق “مزاحمت در حق انتفاع” و “ممانعت از حق” تلقی می‌شود و قابل پیگیری قضایی از طریق دادگاه است.

      خلاصه:
      هزینه‌های عمومی (روف گاردن، باشگاه، تانکر اضافی): مسئولیت پرداخت با مالک است.
      مطالبه از مستاجر: هیئت مدیره نمی‌تواند این هزینه‌ها را از مستاجر طلب کند.
      منع استفاده مستاجر از امکانات عمومی: در صورت عدم پرداخت توسط مالک، هیئت مدیره می‌تواند از استفاده مستاجر از امکانات عمومی (مانند روف گاردن و باشگاه) جلوگیری کند.
      قطع آب و برق: به هیچ عنوان مجاز نیست و غیرقانونی است.

      • عرفان 3 خرداد 1404 در 15:53 - پاسخ

        با سلام مجدد
        مستاجر چه راهکاری داره تو این موارد؟میتونه از اجاره کم کنه و خودش پرداخت کنه؟یا باید از مالک شکایت کنه؟و اینکه اگر بنا به شکایت باشه مستاجر باید شکایت کنه یا هیئت مدیره؟

        • دکتر مصطفی نجفی
          دکتر مصطفی نجفی 6 خرداد 1404 در 10:12 - پاسخ

          اگر مالک هزینه‌های عمومی ساختمان (مانند تجهیز روف گاردن) را پرداخت نکنه، با وجود اینکه مستأجر شارژ خود را می‌پردازد:

          ۱. عدم مطالبه از مستأجر یا ممانعت از حق:
          هیئت مدیره نمی‌تونه این هزینه‌هارو از مستأجر طلب کنه چون مسئولیتش با مالکه.
          هیئت مدیره حق نداره مستأجر را از ورود به روف گاردن یا باشگاه محروم کنه.
          هیئت مدیره حق نداره آب و برق واحد مستأجر را قطع کنه. این کار تنها در مورد خدمات مشترک (نه اختصاصی) و پس از طی مراحل قانونی (اظهارنامه) امکان‌پذیره.

          ۲. راهکارهای مستأجر:
          تهاتر (کسر از اجاره‌بها): بهترین راهکار این است که مستأجر با اطلاع رسمی به مالک (ترجیحاً از طریق اظهارنامه)، هزینه‌های مربوط به مالک را پرداخت کرده و آن مبلغ را از اجاره‌بهای ماهانه کسر کند. این حق بر اساس تبصره ماده ۲۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها به مستأجر داده شده است.

          شکایت:
          هیئت مدیره وظیفه داره برای وصول بدهی از مالک به شورای حل اختلاف یا دادگاه شکایت کنه.
          اگر هیئت مدیره اقدامی نکرد و حقوق مستأجر تضییع شد، مستأجر می‌تواند علیه مالک (بابت عدم انجام تعهد) یا حتی هیئت مدیره (بابت عدم انجام وظیفه) شکایت کند، اما این روش زمان‌برتر و پیچیده‌تر است.

دیدگاه خود را بنویسید

بانک سوالات آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

آخرین مقالات:

  • قراردادهای ساختمانی و مشکلات حقوقی آن‌ها

  • اصول و ترفندهای جوشکاری

آخرین فایل‌های گنجینه فایل:

  • بانک سوالات تالیفی آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

  • جزوه آمادگی آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

آخرین فایل‌های هایپر فایل:

  • کتاب اصول مستندسازی و مکاتبات فنی در پروژه‌های عمرانی

  • فایل پاورپوینت اصول طراحی بناهای بلند مرتبه