وظایف ناظران ساختمانی قبل از بتن ریزی مقاطع

آخرین بروزرسانی: 20 خرداد 1403
وظایف ناظران ساختمانی قبل از بتن ریزی مقاطع

وظایف ناظران ساختمانی قبل از بتن ریزی مقاطع

مقدمه

ساختمان‌ها ازلحاظ اسکلت به دودسته فلزی و بتنی تقسیم می‌شوند، جالب است بدانید اغلب سازندگان ساختمانی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف تمایل به اجرای اسکلت بتنی نشان داده‌اند. اسکلت ساختمان یکی از اصلی‌ترین مراحل اجزای ساختمان است و به‌عنوان یک مهندس ناظر بهتر است بدانید که اغلب وظایف کنترلی آن بر عهده ناظر سازه خواهد بود.

جالب است بدانید که مهندسین ناظر تمام رشته‌ها، لازم است تا قبل از بتن‌ریزی مقاطع ساختمانی، کنترل‌های مربوط به خود را داشته و سپس مجوز اجرای بتن را صادر نمایند. اما متأسفانه در اغلب ساخت‌وسازهای شهری فقط مهندس ناظر سازه و در برخی موارد ناظر معمار از پروژه بازدید داشته و کنترل‌هایی را قبل از بتن‌ریزی مقاطع انجام می‌دهند.

1. وظایف ناظران ساختمانی قبل از بتن ریزی مقاطع

1.1. ناظر سازه

به‌عنوان ناظر اصلی در این مرحله می‌بایستی مقطع را از لحاظ سازه‌ای مانند: آرماتوربندی، قالب‌بندی، ابعاد قالب، اجرای درز انقطاع، محل اجرای چاله آسانسور، راه‌پله، مصالح مصرفی و دستور کار به مالک جهت اطلاع‌رسانی به آزمایشگاه، عیار بتن، روش بتن‌ریزی، موارد ایمنی و… را کنترل کرده و در صورت وجود تخلف آنها را گزارش کرده و شهرداری را ملزم نماید تا به مالک اجازه بتن‌ریزی، قبل از اصلاح موارد تخلف ندهد.

2.1. ناظر معمار

ازآنجاکه کنترل ابعادی در تمام مراحل اجرایی ساختمان بر عهده ناظر معمار است، لذا قبل از بتن‌ریزی می‌بایستی طی بازدید از ساختمان، مقطع موردنظر را از لحاظ ابعادی کنترل کرده و تخلفات موجود را گزارش نماید. تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که در صورت عدم بازدید مهندس معمار و وجود تخلفات ابعادی، ناظر معمار باید خود را آماده پرداخت جرائم نقدی (در صورت شاکی شدن مالک) نماید. چون از دسته تخلفاتی که باعث می‌شود پرونده پروژه به کمیسیون ماده 100 کشانده شود، تخلفات ابعادی می‌باشد.

3.1. مهندسین ناظر برق و مکانیک

شاید فکر کنید لزوم حضور ناظر برق و مکانیک در ساختمان، قبل از بتن‌ریزی چیست؟
اما ایشان می‌بایستی در بازدید قبل از بتن‌ریزی، ابعاد داکت‌های تأسیسات، محل عبور لوله‌های تأسیسات، کانال کولر و… را خصوصاً در سقف‌ها کنترل نمایند. همچنین ایشان طی بازدید از محل اجرای پروژه باید موارد ایمنی از قبیل محل استقرار پمپ بتن و ماشین‌آلات بتن‌ریزی را کنترل نموده و در صورت نیاز باید موارد تخلف را گزارش نمایند.

دیگر وطایف ناظر سازه

دیگر وطایف ناظر سازه

2. دیگر وطایف ناظر سازه

1.2. کنترل مهارت فنی اکیپ اجرایی و حضور مجری ذی‌صلاح

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین وظایف مهندسین ناظر در تمام مراحل ساختمانی، کنترل مهارت فنی اکیپ اجرایی و حضور مجری ذی‌صلاح است. متأسفانه تعریف مجری ذی‌صلاح برای تعدادی از مهندسان ناظر، ندانسته فقط به حضور یک نفر مهندس که دارای پروانه اشتغال باشد خلاصه‌شده و در صورت عدم حضور این شخص، فوراً در گزارش خود ذکر می‌کنند ” مجری ذی‌صلاح حضور ندارد” و به دنبال کار خود می‌روند.

درصورتی‌که کنترل مهارت فنی اکیپ اجرایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از وظایف مهم ناظر به شمار می‌رود. البته این به آن معنی نیست که عدم حضور مجری را گزارش نکنیم، بلکه علاوه‌برآن و حتی در صورت حضور مجری ذی‌صلاح نیز، اگر اکیپ اجرایی دارای مهارت فنی موردنیاز برای اجرای ساختمان نبودند، طی دستور کار کتبی به مالک دستور می‌دهیم که باتوجه‌به عدم مهارت اجرایی اکیپ (به طور مثال: اسکلت کار) نسبت به تعویض ایشان و جایگزین‌کردن اکیپ ماهر اقدام نماید. خصوصاً این مورد در زمان اجرای اسکلت بتنی که دارای ظرافت‌های خاصی بوده و باید دقت لازم را داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت مهارت اکیپ اجرای اسکلت بتنی نسبت به آهنگرانی که اسکلت فلزی اجرا می‌کنند از اینجا مشخص می‌شود که بدانید ” در صورت اشتباه در جوشکاری یک مقطع فلزی، نهایتاً طی یک عملیات برش و جوش مجدد آن ایراد رفع خواهد شد، اما اگر یک ستون بتنی به‌صورت نا شاقول یا کرمو اجرا شود، به نظر شما چقدر باید وقت و پول هزینه شود تا یک ایراد کوچک رفع شود “.

پس توصیه می‌شود اگر ناظر یک ساختمان بتنی هستید، نسبت مهارت فنی اکیپ اجرای اسکلت ساختمان بتنی حساسیت بسیاری نشان دهید و حتی در اولین دستور کار خود ونیز در زمان عقد قرارداد نظارت نیز این مورد را به مالک گوشزد نمایید.

2.2. کنترل نقشه‌های سازه با معماری قبل از شروع بکار

باتوجه‌به مغایرت‌هایی که در نقشه‌های سازه و معماری خصوصاً در ساختمان‌های بتنی دیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین وظایف مهندسین ناظر این ساختمان‌ها کنترل نقشه‌های معماری با نقشه‌های سازه است تا در صورت وجود مغایرت، این مشکل به مالک دستور کارشده و توسط مهندس محاسب رفع شود.

تعدادی از مغایرت‌هایی که احتمال وجود آن‌ها در نقشه‌های معماری و سازه ساختمان‌های بتنی زیاد است عبارت‌اند از:

  • ارتفاع تمام‌شده طبقات و درنهایت ارتفاع تمام‌شده ساختمان که بسیار نیز مهم بوده و باید حتماً اصلاح شود.
  • محل اجرای دیوار برشی درجایی که بازشو وجود دارد.
  • ابعاد دیوارها و ابعاد ستون‌ها که می‌تواند درنهایت منجر به حذف پارکینگ شود.
  • ابعاد تمام‌شده راه‌پله که در زمان پایان کار این ابعاد از شانه گیر به شانه گیر اندازه‌گیری می‌شود؛ ولی نقشه‌های معماری این ابعاد از دیوار راه‌پله محاسبه‌شده است.

البته ناگفته نماند که این کنترل‌ها باید در زمان اجرای فونداسیون انجام شوند، اما اگر فراموش شد حتماً در این مرحله و قبل از اجرای اسکلت بتنی، مغایرت‌ها رفع شود.

3.2. کنترل تعداد ستون‌ها و دیوارهای برشی و محل اجرای آن‌ها

مهندس ناظر باید دقت نماید که مالک اقدام به حذف ستون یا دیوار برشی در ساختمان‌های بتنی نکند. این مورد دیده‌شده که ناظر در زمان اجرای سقف چهارم متوجه حذف یک ستون در ساختمان شده که با محکومیت قضایی ناظر همراه بوده است. متأسفانه برخی مالکان بعد از اجرای فونداسیون و حتی اجرای ریشه ستون‌ها و تأیید ناظر، در زمان اجرای اسکلت ساختمان، اقدام به حذف ستون می‌نمایند و ناظر که در مرحله فونداسیون، تعداد ستون‌ها را کنترل کرده در مراحل بعد هیچ کنترلی نسبت به این موضوع نداشته و درنهایت مقصر خواهد بود.

محل اجرای ستون‌ها و دیوارهای برشی و ابعاد آن‌ها نیز بسیار مهم است، چراکه شاید تعداد ستون‌ها و دیوارهای برشی در اسکلت بتنی، بر اساس نقشه‌ها باشد، اما دیده‌شده که مالک حتی ریشه ستون را نیز جابه‌جا کرده و ناظر که فقط تعداد را کنترل نموده، متوجه این تخلف مالک نشده و اگر اتفاقی رخ بدهد و یا در زمان پایان کار متوجه آن شوند، ناظر مقصر بوده و درصد زیادی از تقصیر را به خود اختصاص خواهد داد.

کنترل شبکه آرماتور ستون‌ها و دیوارهای برشی

کنترل شبکه آرماتور ستون‌ها و دیوارهای برشی

4.2. کنترل شبکه آرماتور ستون‌ها و دیوارهای برشی

شبکه آرماتور ستون‌ها و دیوارهای برشی عموماً تشکیل‌شده از آرماتورهای طولی، خاموت‌ها و سنجاقی‌ها که مهندس ناظر سازه باید در تمام مراحل این شبکه را کنترل نماید. عموماً مالکان ساختمانی، از تعداد و سایز میل‌گرد ستون‌ها خصوصاً سنجاقی کم می‌کنند که متأسفانه سنجاقی در ستون‌ها و دیوارهای برشی نقش مهمی نیز دارد.

نکته مهم دیگری نیز که باید توسط ناظر کنترل شود، طول اورلب ریشه ستون و دیوار است که از فونداسیون یا طبقه پایین خارج‌شده است. مهندس ناظر باید در همین مرحله کنترل اسکلت ساختمان، طول اورلب ریشه برای طبقه بالا را نیز کنترل نماید تا در طبقات بالاتر به مشکل برخورد نکند.

مثلاً اگر ارتفاع طبقه طبق نقشه 75/2 متر باشد و تیر سقف 45 /. متر و نمره میل‌گرد طولی ستون 20 و طول اورلب در نقشه‌ها 50 برابر قطر میل‌گرد نشان داده‌شده باشد، حداقل طول میل‌گرد برش خورده برای این طبقه باید 2/4 متر خواهد بود.

مورد دیگری که باید حتماً قبل از بتن‌ریزی ستون‌ها یا دیوار برشی ساختمان‌های بتنی کنترل شود، اجرای ریشه راه‌پله است. ارتفاعی که این ریشه‌ها داخل ستون یا دیوار برشی اجرا می‌شوند نیز باید مطابق با نقشه‌ها استخراج‌شده و توسط ناظر ساختمان کنترل شود.

5.2. کنترل اجرای راه‌پله

راه‌پله ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان است و به‌اصطلاح به آن چشم ساختمان نیز گفته می‌شود، پس دقت در اجرای آن حائز اهمیت بالایی است.

مهم‌ترین نکات در اجرای پله‌های ساختمان بتنی را می‌توان:

  • شیب شمشیری راه‌پله که از روی طول افقی و ارتفاع و تعداد پله‌ها باید استخراج شود و دقت شود که خیلی تند نباشد که موجب زیادشدن ارتفاع پله‌ها گردد.
  • سرگیر شدن راه‌پله که عموماً در طبقات همکف به دلیل کم‌بودن ارتفاع طبقه این مسئله ایجاد می‌شود که می‌توان در صورت سرگیر شدن، طول شمشیری یا تعداد پله را اضافه کرد و یا اینکه راه‌پله طبقه بالا را در صورت امکان از عقب‌تر شروع کرد تا مشکل سرگیری نیز حل شود.
  • عرض راه‌پله که باید از تیرهای بتنی طولی راه‌پله اندازه‌گیری شود و ملاک اندازه‌گیری تیرهای شانه گیر هستند.
  • نکته: درصورتی‌که عرض تیر زیاد بوده و عرض راه‌پله را کم می‌کند، می‌توان از مالک خواست تا با مراجعه به محاسب، از ایشان بخواهد تا ارتفاع تیر را زیاد کرده و عرض آن‌ها کم کند و یا در صورت داشتن صلاحیت طراحی یا تجربه کافی، ناظر نیز می‌تواند این کار را انجام دهد تا مشکل عرض راه‌پله رفع شود.
  • عرض راه‌پله
  • شبکه آرماتور راه‌پله، خصوصاً در محل اتصال با میل‌گرد سقف طبقات

6.2. کنترل اجرای قطعات مدفون داخل بتن در مقاطع مختلف

در ساختمان‌های بتنی، جهت اتصال قطعات فلزی مانند نبشی نما، نبشی آسانسور و… نیاز است تا پلیت‌هایی پیش‌بینی شوند تا در زمان اجرای اسکلت ساختمان و قبل از بتن‌ریزی مقاطع، در محل‌های موردنیاز تعبیه گردند.

در غیر این صورت مهندس ناظر باید به مالک دستور کار کند تا این پلیت‌ها را توسط رول بلت به سازه متصل نماید، اما ازآنجاکه این روش مقرون‌به‌صرفه نیست و اکثر مالکان ساختمانی این روش را انجام نمی‌دهند بهتر است که در زمان اجرای اسکلت، داخل تیرها، ستون‌ها و… پلیت‌هایی تعبیه شوند.

پلیت اتصال نبشی کشی آسانسور نیز بهتر است جهت جوشکاری و کنترل جوش راحت‌تر از روی کف طبقات انجام شود.

کنترل شاسی‌کشی آسانسور و جوش‌های آن

کنترل شاسی‌کشی آسانسور و جوش‌های آن

7.2. کنترل شاسی‌کشی آسانسور و جوش‌های آن

یکی از مهم‌ترین مواردی که مورد سؤال بسیاری از مهندسان ناظر سازه در ساختمان‌های فلزی و بتنی است این است که: آیا وظیفه نظارت بر جوشکاری شاسی‌کشی آسانسور نیز بر عهده بازرس آسانسور یا همان شرکت نصاب آسانسور است یا ناظر سازه؟

اما پاسخ این سؤال، همان ناظر سازه ساختمان است؛ یعنی ناظر سازه باید به نحوه اتصال و جوشکاری شاسی‌کشی آسانسور نیز نظارت کرده و در صورت تخلف و یا ایراد، آن را به مرجع صدور پروانه و سازمان استان اعلام نماید.

در ادامه به شرح وظایف بازرس آسانسور نیز خواهیم پرداخت.

8.2. کنترل اجرای دال آسانسور

در پایان نصب شاسی‌کشی آسانسور و داخل اتاقک آسانسور که در بام ساختمان احداث می‌شود، روی شاسی‌کشی باید مطابق نقشه‌های سازه یک دال بتنی اجرا شود که درنهایت موتور آسانسور روی آن قرار خواهد گرفت.

این مورد ازآن‌جهت بسیار حائز اهمیت است که وزن کل کابین و موتور آسانسور بر روی این دال بتنی خواهد بود. متأسفانه سازندگان ساختمان به اهمیت این موضوع پی نبرده و آن را ساده می‌گیرند که در زمان بهره‌برداری مشکل ایجاد کرده و امکان سقوط کابین آسانسور وجود دارد.

اما مورد دیگر که باید ناظر دقت نماید، قالب‌بندی این دال است که توسط برخی سازندگان توسط قالب‌های ماندگار مانند موزاییک و سرامیک انجام می‌شود. اهمیت این مورد ازاین‌جهت است که در زمان بهره‌برداری و در اثر لرزش‌های آسانسور این قطعات موزاییک از بتن جداشده و امکان سقوط روی کابین و آسیب‌رسانی به سیستم فرمان وجود دارد. توصیه می‌شود در صورت استفاده از این قطعات برای قالب دال، حتماً به سازنده یا مجری دستور دهید که آن‌ها را از بتن جدا کنند. نظارت بر اجرای این دال از پروفیل کشی و آرماتوربندی و قالب‌بندی و بتن‌ریزی آن عهده ناظر سازه است.

9.2. کنترل اجرای قلاب آسانسور

یکی دیگر از اجزای سازه‌ای آسانسور که باید در زمان اجرای سقف خرپشته توسط ناظر سازه کنترل شود، اجرای قلاب آسانسور است. این قلاب که باید وزنی حدود 1500 کیلوگرم را در زمان نصب و تعمیرات موتور آسانسور تحمل نماید، می‌تواند از 2 میل‌گرد نمره 16 یا یک میل‌گرد نمره 22 یا بیشتر تشکیل‌شده و در سقف اتاقک آسانسور و بالای آکس چاهک آسانسور قبل از بتن‌ریزی سقف نصب شود. درصورتی‌که سیستم سقف ساختمان تیرچه‌بلوک باشد، می‌بایست این قلاب در جهت عکس تیرچه‌ها اجراشده و از هر طرف حدود 2 متر طول داشته باشد.

10.2. صدور گزارشات مرحله‌ای و گزارشات تخلف سازه‌ای

همان‌طور که گفته شد باتوجه‌به اینکه نظارت ناظر ساختمان در ساخت‌وساز شهری از جنس نظارت مستمر است، نتیجه این نظارت بسته به خروجی‌های ناظر است و این خروجی‌ها همان مکاتبات ناظر است.

این مکاتبات شامل: گزارشات مرحله‌ای، دستور کارها، گزارشات تخلف و مکاتبات با مهندس طراح است.

این مجموعه باید بسیار کامل و دسته‌بندی‌شده باشد تا در موقع لزوم با ارائه این مدارک از خود دفاع نمایند و چیزی که بسیار مهم است این است که اگر مجموعه مکاتبات ناظر کامل باشد در تمام محاکم قضایی سربلند است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

جهت آشنایی کامل با  “وظایف ناظران ساختمانی قبل از بتن ریزی مقاطع” به پکیج “دوره جامع متره و برآورد پروژه (دکتر مترور)” در بخش گنجینه فایل وب‌سایت مراجعه فرمایید.

اشتراک‌گزاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاه خود را بنویسید

هایپر فایل

آخرین مقالات:

  • نحوه تشخیص میلگرد نوع A2 از A3 و مقایسه آن‌ها

  • نحوه محاسبه شیب و تعداد پله

آخرین فایل‌های گنجینه فایل:

  • ضوابط کاربردی نظام فنی و اجرایی

  • فایل‌های کاربردی دفتر فنی

آخرین فایل‌های هایپر فایل:

  • کتاب نصب و تنظیم تابلوهای برق فشار ضعیف

  • جزوه معرفی سازه‌های نوین