قوانین کلی حاکم بر پروژه‌‎ها

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402
قوانین کلی حاکم بر پروژه‌‎ها

قوانین کلی حاکم بر پروژه‌‎ها

مقدمه

در دنیای امروز، پروژه‌های عمرانی نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت جوامع دارند. این پروژه‌ها شامل ساخت‌وساز بناهای مسکونی، تجاری، صنعتی، و انفرادی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ابزارهای تولید انرژی، و زیرساخت‌های مرتبط با محیط‌زیست هستند. باتوجه‌به اهمیت این پروژه‌ها و تأثیرات گسترده‌ای که بر جوامع و محیط‌زیست دارند، لازم است که قوانین و مقرراتی برای راهبری و کنترل این پروژه‌ها وجود داشته باشد.

قوانین حاکم بر پروژه‌های عمرانی مجموعه‌ای از قوانین، مقررات، استانداردها و سیاست‌ها هستند که توسط دولت‌ها، سازمان‌های مرتبط، و نهادهای مربوطه تدوین و اجرا می‌شوند. این قوانین و مقررات به‌منظور حفظ ایمنی، مدیریت پیمان و قوانین حاکم بر آن و… ارائه می‌شوند.

در این نوشته، به بررسی بخشی از قوانین حاکم بر پروژه‌های عمرانی می‌پردازیم. این بررسی شامل مواردی همچون قوانین ساخت‌وساز، مقررات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، قوانین مربوط به حقوق مالکیت، و مقررات محیط زیستی می‌شود. همچنین، به بررسی نقش این قوانین در ایجاد توازن بین توسعه اقتصادی و حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست پرداخته خواهد شد.

تدوین و اجرای قوانین مربوط به پروژه‌های عمرانی نقش بسیار مهمی در تضمین پیشرفت پایدار و توسعه اجتماعی و اقتصادی دارند؛ بنابراین، شناخت و رعایت این قوانین از جانب تمامی اشخاص و نهادهای مرتبط ضروری است تا بهره‌وری بالاتر و کاهش مخاطرات مرتبط با پروژه‌های عمرانی به دست آید

قوانین ساخت‌وساز

قوانین ساخت‌وساز

1. قوانین ساخت‌وساز

1.2. گرفتن پروانه ساخت

مالک یا سازنده قبل از هرگونه اقدام لازم است برای دریافت پروانه ساخت به شهرداری محل وقوع ملک مراجعه کرده و با پرداخت عوارض مربوط به شهرداری و طی مراحل صدور پروانه ساختمان اقدام به گرفتن پروانه کند؛ در غیر این صورت ساخت‌وساز بدون مجوز و فاقد پروانه ساخت غیرقانونی است.

چنانچه ملک پلاک ثبتی نداشته و در آن ملک بنا احداث و یا خارج از محدوده حریم شهرسازی ساخته شده باشد، شامل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و تبصره‌های آن شده و نداشتن سند مالکیت مانع از طرح دعوا و رسیدگی در این کمیسیون نمی‎شود.

2.1. ساخت بنای اضافی

این مورد شامل مواردی است که سازنده اقدام می‌کند به ساخت بنای اضافه بر آنچه در پروانه ساختمانی‎اش درج شده و برای آن مجوز گرفته است.

در چنین مواردی کمیسیون ماده ۱۰۰ به‌محض اطلاع از این نوع ساخت در صورت ضرورت باتوجه‌به موقعیت ملک و با درنظرگرفتن نوع کاربری اعم از مسکونی یا تجاری، فضای ایجاد شده و مصالح مصرفی، نسبت به تخریب بنای اضافی اقدام کرده و در غیر موارد ضرورت یا عدم امکان تخریب بنا، رأی به اخذ جریمه‌ای متناسب با آنچه گفته شد صادر می‌کند.

درصورتی‌که متخلف از پرداخت جریمه خودداری کند، مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأی تخریب می‌دهد.

3.1. تغییر کاربری

شهرداری مکلف است در شهرهایی که نقشه جامع شهری تهیه شده طبق نقشه، نوع استفاده از ساختمان را ذکر کند.

درصورتی‌که بر خلاف این مندرجات در منطقه غیرتجاری محل کسب دائر کند باید مورد را به کمیسیون ماده ۱۰۰ اطلاع دهد.

کمیسیون نیز با بررسی و احراز تخلف، مالکیت متخلف یا مستأجر بودن وی نسبت به تعطیل محل کسب با تعیین مهلت مناسب ظرف مدت یک ماه تصمیم‌گیری می‎کند.

شایان‌ذکر است؛ دائر کردن دفاتر وکالت، مطب پزشکان، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه مجله و همچنین دفاتر  مهندسی به‌وسیله مالک از نظر این قانون تجاری محسوب نشده، بنابراین مشمول مواد این قانون نمی‎‌شوند و نیز ساختمان‎هایی که پروانه ساختمان آنها قبل از تصویب نقشه‎ جامع شهری صادر شده باشد از شمول موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ تبصره ۱ قانون شهرداری خارج و از رعایت مفاد آن معاف‌اند.

ساخت‌وساز در معابر عمومی

ساخت‌وساز در معابر عمومی

4.1. ساخت‌وساز در معابر عمومی

معابر شهری ملک دولت محسوب می‎شوند و افراد نمی‎توانند حتی در حریم اطراف ملک خود تصرفی کنند که با مالکیت دولت در تضاد باشد و این مورد در هنگام ساخت‌وساز شهری زمانی اتفاق می‎‌افتد که سازنده بر خلاف پروانه‎ ساختمان و طرح‎های مصوب و مقررات ساخت‌وساز، رعایت برهای اصلاحی را نکند و در نتیجه باعث تجاوز به محدوده‎ مالکیت دولت شود.

در این صورت شهرداری از ادامه‎ این‌گونه عملیات جلوگیری کرده و پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌کند. ‎

5.1. مقررات پارکینگ

در برخی از ساختمان‎ها باتوجه‌به مشخصات ذکر شده در پروانه و همچنین نقشه‎ها و مقررات شهرداری احداث پارکینگ ضروری است.

حال اگر سازنده ملک بدون توجه به این مقررات و عدم رعایت اصول شهری ساخت‌وساز و قوانین فنی و بهداشتی اقدام به احداث پارکینگ کرده باشد یا پارکینگی بسازد که غیرقابل‌استفاده باشد و اصلاح آن هم ممکن نباشد مرتکب تخلف شده است.

کمیسیون می‎تواند حسب مورد اقدام به دریافت جریمه یا حکم مبنی بر تخریب صادر کند.

6.1. تخلف مهندس ناظر

مهندسان ناظر ساختمان مکلف‌اند عملیات اجرایی ساختمان را در حین احداث از لحاظ تطبیق با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‎ها و محاسبه فنی پیوست دائماً نظارت کرده و در پایان کار مطابقت ساختمان با موارد مذکور را گواهی کنند.

درصورتی‌که مهندس ناظر اقدام به صدور گواهی خلاف واقع کند یا موضوع تخلف را بموقع به شهرداری اعلام نکند و در نهایت منجر به طرح موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ و صدور رأی به جریمه یا تخریب ساختمان شود، شهرداری مکلف است مراتب را به سازمان نظام‌مهندسی اطلاع دهد.

7.1. عدم رعایت مقررات مربوط به استحکام بنا

تخلفاتی که در اثر آن پایداری ساختمان در برابر حوادث کاهش می‎یابد و یا باعث ناپایداری ساختمان شده و از عمر مفید ساختمان می‎کاهد، در زمره‎ تخلفات ساختمانی جای می‎گیرند و معمولاً به دلایل عمده زیر نمود پیدا می‎کنند:

  • عدم رعایت محاسبات فنی و پیشنهادها فنی مهندس ناظر در هر مرحله
  •  استفاده از مصالح نامناسب
  • نادیده‌گرفتن مقررات ساختمانی لازم
مقررات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

مقررات ایمنی و بهداشت حرفه‌ایمقررات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

2. مقررات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

1.2. مسئولیت تأمین ایمنی، بهداشت‌کار و حفاظت از محیط‌زیست

در این بخش قصد داریم تا وظایف هریک از عوامل اجرایی در کارگاه‌های ساختمانی را مطابق مقررات ملی ساختمان، قانون کار و آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی بررسی کنیم. موضوع مبحث 12 مقررات ملی ساختمان، تأمین ایمنی، بهداشت‌کار و حفاظت محیط‌زیست است و در این زمینه برای عوامل کارگاهی وظایفی را تعیین کرده است. درواقع مبحث 12 مقررات ملی ساختمان، هم قانون کار و هم قوانین زیست محیطی را در بردارد. مسئولیت تأمین ایمنی و بهداشت‌کار و حفاظت از محیط‌زیست ساختمان براساس مفاد قوانین و مقررات کشور بر عهده کارفرماست. البته سایر عوامل کارگاهی مطابق قراردادها و وظایفشان مطابق قوانین، مسئولیت دارند که در ادامه به هریک خواهیم پرداخت.

  • کارفرما

کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که یک یا چند نفر کارگر را در کارگاه ساختمانی به هزینه خود و با پرداخت مزد به کار می‌گمارد، اعم از اینکه پیمانکار جزء، سازنده یا صاحب‌کار باشند.

صاحب‌کار شخصی حقیقی یا حقوقی است که مالک یا قائم‌مقام قانونی مالک کارگاه ساختمانی بوده و انجام یک یا چند نوع از عملیات ساختمانی را به یک یا چند پیمانکار محول می‌نماید و یا خود رأساً یک یا تعدادی کارگر را در کارگاه ساختمانی متعلق به خود بر طبق مقررات قانون کار به کار می‌گمارد که در این حالت کارفرما محسوب می‌شود.

اگر صاحب‌کار اجرای کلیه عملیات ساختمانی از ابتدا تا پایان کار را کلاً به یک پیمانکار محول نماید، چه کسی مسئول اجرای مقررات حفاظتی و ایمنی در کارگاه ساختمانی است؟

جواب: پیمانکار

اگر صاحب‌کار اجرای قسمت‌های مختلف عملیات ساختمانی خود را به پیمانکاران مختلف محول نماید، چه کسی (کسانی) مسئول اجرای مقررات حفاظتی و ایمنی در کارگاه ساختمانی است؟

جواب: هر پیمانکار در محدوده پیمان خود، مسئول اجرای مقررات است و پیمانکارانی که به طور هم‌زمان در یک کارگاه ساختمانی مشغول فعالیت هستند، باید در اجرای مقررات مذکور با یکدیگر همکاری داشته باشند و صاحب‌کار مسئول ایجاد هماهنگی بین آن‌ها خواهد بود.

اگر پیمانکاران اصلی اجرای قسمت‌های مختلف عملیات ساختمانی را به پیمانکار یا پیمانکاران دیگر محول نماید، چه کسی (کسانی) مسئول اجرای مقررات حفاظتی و ایمنی در کارگاه ساختمانی است؟

جواب: هر پیمانکار جزء در محدوده پیمان خود مسئول اجرای مقررات است و پیمانکار اصلی مسئول نظارت و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها خواهد بود.

قانون کار

قانون کار

✔️ مطابق قانون کار:

  • اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند کارگاه جدیدی احداث نمایند و یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهند، مکلف‌اند در ابتدا برنامه کار و نقشه‌های ساختمانی و طرح‌های موردنظر را از لحاظ پیش‌بینی در امر حفاظت و بهداشت‌کار برای اظهارنظر و تأیید به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال کنند. وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظرات خود را ظرف مدت یک ماه اعلام نماید. بهره‌برداری از کارگاه‌های مزبور منوط به رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی خواهد بود.
  • کارفرمایان و مسئولان کارگاه مکلف‌اند برای تأمین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، اولاً وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار دهند، ثانیاً چگونگی کاربرد وسایل را به آنان بیاموزند، ثالثاً در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند.
  • کلیه کارگاه‌هایی که شاغلین در آن‌ها به اقتضای نوع کار در معرض بروز بیماری‌های ناشی از کار قرار دارند، باید برای همه افراد مذکور پرونده پزشکی تشکیل دهند و حداقل سالی یکبار توسط مراکز بهداشتی درمانی از آن‌ها معاینه و آزمایش‌های لازم به عمل‌آورند و نتیجه را در پرونده مربوطه ضبط نمایند.

✔️ مطابق آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی:

  • قبل از شروع عملیات ساختمانی باید پروانه‌ها و مجوزهای لازم توسط مالکان و صاحبان کار از مراجع ذی‌ربط قانونی اخذ شود.
  • قبل از شروع عملیات ساختمانی مربوط به تأسیس کارگاه‌های جدید و یا توسعه کارگاه‌های موجود، نقشه‌های ساختمانی و طرح‌های موردنظر از لحاظ پیش‌بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت‌کار برای اظهارنظر و تأیید به واحد کار و امور اجتماعی محل ارائه گردد.
  • در صورت اعلام‌خطر مهندس ناظر در ارتباط با نحوه اجرای عملیات ساختمان، کارفرما موظف است فوراً کار را در تمام یا قسمتی از کارگاه که مورد ایراد و اعلام‌خطر واقع شده متوقف کرده و کارگران را از محل خطر دور و اقدامات مقتضی در مورد رفع خطر به عمل آورد.
  • کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار منجر به فوت و یا نقص‌عضو را کتباً دراسرع‌وقت و قبل از آن که علائم و آثار حادثه از بین رفته باشد، به واحد کار و امور اجتماعی محل اطلاع دهد.
  • کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت 3 روز اداری به شعبه سازمان تأمین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه گزارش حادثه اقدام نماید.

✔️ مطابق مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان:

  • کارفرما نباید به هیچ کارگری اجازه دهد که خارج از ساعات عادی کار، به‌تنهایی مشغول به کار باشد و در صورت انجام کار در ساعت غیرعادی، باید روشنایی کافی، امکان برقراری ارتباط و نیز تمام خدمات موردنیاز کارگران فراهم شود.
  • درصورتی‌که میزان آلاینده‌ها در محل کار و یا اطراف از مواجهه مجاز بیشتر باشد، کارفرما مکلف به پیش‌بینی تمهیدات لازم برای کاهش میزان آلاینده‌ها است.

توجهبرخی از موارد که در قانون کار یا آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی بیان شده است، در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان نیز وجود دارد.

  • مجری (سازنده)

سازنده یا مجری شخصی است حقیقی یا حقوقی که در زمینه اجرای ساختمان دارای پروانه اشتغال به کار وزارت راه و شهرسازی است و با عقد قراردادهای همسان که با صاحب‌کار منعقد می‌نماید، اجرای عملیات ساختمانی را بر اساس نقشه‌های مصوب، مقررات ملی ساختمان و سایر مدارک منضم به قراردادها برعهده دارد. سازنده ساختمان نماینده صاحب‌کار در اجرای عملیات ساختمان بوده و پاسخگوی کلیه مراحل اجرای کار به ناظر و دیگر مراجع نظارت و کنترل ساختمان می‌باشد.

  • ناظر

مهندس ناظر شخصی حقیقی یا حقوقی است دارای پروانه اشتغال به کار در یکی از رشته‌های موضوع قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان است که بر اجرای صحیح عملیات ساختمانی در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال خود نظارت می‌کند.

✔️ مطابق آیین‌نامه حفاظتی ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی:

هرگاه مهندسان ناظر در ارتباط با نحوه اجرای عملیات ساختمانی ایراداتی مشاهده نمایند که احتمال خطر وقوع حادثه را رد برداشته باشد، باید فوراً مراتب را همراه با راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های لازم، کتباً به کارفرما یا کارفرمایان مربوطه اطلاع داده و رونوشت آن را به واحد کار و امور اجتماعی محل و مرجع صدور پروانه ساختمان تسلیم نمایند. کارفرما موظف است فوراً کار را در تمام یا قسمتی از کارگاه که مورد ایراد و اعلام‌خطر واقع شده متوقف و کارگران را از محل خطر دور و اقدامات مقتضی در مورد رفع خطر به عمل آورد.

✔️ مطابق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان:

ناظر ساختمان موظف است چنانچه در حین اجرای ساختمان با تخلفی برخورد نماید مراتب را به سازمان استان و مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام نماید.

✔️ مطابق مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان:

مهندس ناظر موظف به نظارت بر اجرای مقررات ایمنی و حفاظت کار در عملیات ساختمانی می‌باشد. هرگاه مهندس ناظر در ارتباط با عملیات ساختمانی، مواردی را خلاف مقررات مشاهده نماید، باید ضمن تذکر کتبی به سازنده، مراتب را به مرجع رسمی ساختمان اعلام نماید.

2.2. وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در کارگاه های ساختمانی

سایل و تجهیزات حفاظت فردی وسایلی هستند که برای حذف تماس مستقیم اجزاء بدن با عوامل زیان‌آور و یا مخاطره‌آمیز در محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارگران، افراد خویش کارفرما و سایر  سانی که در کارگاه ساختمانی دائماً حضور دارند و یا به دلیل خاصی وارد کارگاه می‌شوند، باید متناسب با نوع عوامل زیان‌آور محل کار، از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی مناسب استفاده کنند. تهیه این وسایل برعهده کارفرما بوده و باید بر کاربرد آن‌ها در کارگاه نظارت کند.

مدیریت پیمان و قوانین حاکم بر آن

مدیریت پیمان و قوانین حاکم بر آن

3. مدیریت پیمان و قوانین حاکم بر آن

1.3. مدیریت پیمان چیست؟

قرارداد مدیریت پیمان یکی از مناسب‌ترین انواع قرارداد هم برای کارفرما و هم برای مهندسان است. مدیریت پیمان نوعی قرارداد به شمار می‌آید که بر اساس یک سری قوانین و ضوابط خاص تنظیم می‌شود و  باتوجه‌به قوانین و ضوابط قرارداد، در آن کارفرما شخصی یا شرکتی را برای انجام پروژه ساختمانی یا عمرانی انتخاب می‌کند.

2.3. طرفین قرارداد مدیریت پیمان

به‌علاوه لازم به ذکر است که این نوع قرارداد معمولاً بین کارفرمایان و پیمانکاران بسته می‌شود.

پیمانکاران پس از امضای قرارداد پیمان به اجرای پروژه می‌پردازند و در این زمینه نیز وظایفی را بر عهده دارند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد: ‌

3.3. وظایف مدیر پیمان

  • تعیین روش‌های اجرای پروژه
  • تعیین برنامه برای اجرای پروژه
  • استخدام افراد متخصص در بخش‌های مختلف پروژه و …

4.3. حق‌الزحمه مدیریت پیمان

  • می‌توان اذعان داشت که شخص یا شرکتی که تحت عنوان پیمانکار مدیریت پروژه‌ها بر عهده دارد درصدی از هزینه‌های ساخت‌وساز را به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌نماید.
  • به علاوه شایان به ذکر است که از هر پرداختی که کارفرما به پیمانکار انجام می‌دهد، درصدی به‌عنوان تضمین حسن انجام کار، نزد کارفرما باقی خواهد ماند که پس از انجام کار و اطمینان از درست و کامل انجام‌شدن پروژه، توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت خواهد شد.
  • قرارداد مدیریت پیمان به نفع هر دو طرف قرارداد می‌باشد و هم کارفرما و هم چنین پیمانکار از این قرارداد دوطرفه سود خواهند برد.
  • لازم به ذکر می‌باشد که کارفرما برای ساخت پروژه هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد به دلیل آن که مدیریت و برنامه‌ریزی پیمانکار به‌گونه‌ای است که بهترین کیفیت را با کمترین هزینه‌ها اجرایی انجام نماید.
  •  از طرف دیگر این قرارداد به نفع پیمانکار خواهد بود به دلیل آن که فقط مدیریت پروژه را به عهده دارد و هزینه‌ای بابت ساخت پروژه پرداخت نخواهد کرد.

5.3. کاربرد روش قرارداد مدیریت پیمان

این روش بیشتر برای پروژه‌های خصوصی کاربرد دارد و معمولاً برای پروژه‌های دولتی از قراردادهای دیگری استفاده خواهد شد.

در واقع باید اشاره شود که پروژه‌های ساختمانی یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین پروژه‌ها به شمار می‌آیند به دلیل آن که جزئیات بسیار بالاتری دارند. پروژه‌های ساختمانی از لحاظ سختی و پیچیدگی شامل موارد و نکات زیر خواهند بود: ‌

6.3. پروژه‌های ساختمانی از لحاظ سختی و پیچیدگی

  • پیچیدگی‌های فنی و اجرایی
  • تنوع تخصص‌های موردنیاز
  • لزوم هماهنگی بین طراحی در مراحل معماری
  • سازه و تأسیسات و شرایط اجرایی
  • حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها و تعدد افراد و …

بیشتر سازمان‌ها و صنایع مختلف درگیر پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین علل دشواری این پروژه‌ها این است که ساخت‌وساز ساختمان‌ها باتوجه‌به محدودیت‌های منابع، قوانین سخت‌گیرانه آیین‌نامه‌ها و زمان‌بندی فشرده اجرای پروژه‌ها دشوارتر خواهند شد.

یک راه‌حل بسیار مناسب برای ساخت سریع بسیاری از پروژه‌های ساختمانی استفاده از روش مدیریت پیمان می‌باشد. در واقع مدیریت پیمان یک روش و راهکار بسیار مناسب و کاربردی برای اجرا پروژه‌هاست که تمامی این دشواری‌ها را پوشش دهد و سالیان سال است که این نوع از قرارداد میان کارفرمایان و پیمانکاران بسته خواهد شد.

اما در این میان باید به این مهم نیز توجه داشته باشید که قرارداد مدیریت پیمان برای پروژه‌هایی مناسب و لازم است که کارفرما توان پرداخت هزینه‌های انجام یا اجرای پروژه را داشته باشد. قرارداد مدیریت پیمان به نفع هر دو طرف و بسیار مناسب است. یکی دیگر از دلایل بسیار مهم به‌صرفه‌بودن این نوع از قراردادها، این است که کارفرما هزینه بالاتری به مدیر پیمان پرداخت. ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که کارفرما چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند؟! برای پاسخ به این سؤال باید اشاره شود که هزینه‌های زیر بر عهده کارفرما خواهد بود: ‌

هزینه‌های بر عهده کارفرما

هزینه‌های بر عهده کارفرما

7.3. هزینه‌های بر عهده کارفرما

  • هزینه مدیریت پروژه
  • نیروی انسانی
  • ابزارآلات و تجهیزات

8.3. انواع قرارداد مدیریت پیمان کدام است؟

لازم به ذکر است که خود قرارداد مدیریت پیمان نیز شامل قراردادهای بسیار متفاوتی است. از جمله انواع قراردادهای مدیریت پیمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: ‌

  • پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان
  • قرارداد پیمان طرح و اجرا
  • پیمان امانی
  • قرارداد  به‌صورت پیمان دستمزدی
  • پیمان کلید در دست
  • قرارداد پیمان فاینانس
  • پیمان با تعیین پیمانکار عمومی

9.3. درصد مدیریت پیمان چقدر است؟

در قراردادهای مدیریت پیمان، پیمانکار هزینه‌ای را بابت ساخت از کارفرما دریافت می‌کند که به‌صورت معمول برای تهیه مصالح و ساخت پروژه می‌باشد. نحوه پرداخت و دریافت هزینه‌ها کاملاً بر اساس قرارداد تعیین شده مشخص می‌گردد و نمی‌توان خارج از قرارداد عملکرد. لازم به ذکر می‌باشد که سود پیمانکار در این قرارداد به این صورت است که پیمانکار ساختمان هیچ هزینه‌ای بابت ساخت پروژه پرداخت نخواهد کرد و در این باره هرگز تعهدی را قبول نخواهد کرد. در نهایت به دلیل تخصص و حرفه خود مقداری سود را به‌صورت درصدی از کل هزینه‌ها از کارفرما دریافت می‌نماید که به درصد مدیریت پیمان مشهور است.

10.3. درصد مدیریت پیمان به موارد زیر بستگی خواهد داشت

  • وسعت پروژه
  • حجم سرمایه‌گذاری
  • میزان کار

در واقع باید بدانید که به‌صورت عرف، میانگین درصد مدیریت پیمان در سال ۱۴۰۰، بین 8 الی 17 درصد می‌باشد. این مقدار در پروژه‌های ویلایی ممکن است کمی بیشتر نیز باشد.

جمع‌بندی ونتیجه‌گیری

جهت آشنایی کامل با  “انواع سقف کاذب” به پکیج “جزوات کاربردی” در بخش گنجینه فایل وب‌سایت مراجعه فرمایید.

اشتراک‌گزاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاه خود را بنویسید

دوره جامع متره و برآورد پروژه

آخرین مقالات:

  • مصالح پای کار و نحوه محاسبه آن طبق فهرست‌بها

  • بررسی کامل دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه

آخرین فایل‌های گنجینه فایل:

  • ضوابط کاربردی نظام فنی و اجرایی

  • فایل‌های کاربردی دفتر فنی

آخرین فایل‌های هایپر فایل:

  • جزوه مبحث دهم (ویژه آزمون‌های نظارت و اجرا)

  • جزوه تکنولوژی بتن